اسرائیل و امارات به‌سوی آینده‌ای سبزتر

محیط‌زیست، یکی از حوزه‌های مطلوب و آماده برای همکاری و پروژه‌های مشترک میان دو کشور محسوب می‌شود

امضای توافق تبادل برق خورشیدی و آب شیرین‌شده میان مقام‌های اسرائیل، امارات و اردن در اکسپو دبی، با حضور جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امور تغییرات اقلیمی و محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی (۲۲ نوامبر ۲۰۲۱)- Israeli Foreign Ministry

بیش از یک سال از امضای «پیمان ابراهیم» میان اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور می‌گذرد. طی این مدت فعالیت‌های بازرگانی، تجاری و فرهنگی مشترک میان دو کشور رونق گرفته است. اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل و همسرش، میخال هرتزوگ، نیز به‌تازگی در سفر تاریخی خود به ابوظبی بر روابط گرم بین دو کشور تاکید کردند.

در میانه این همکاری‌ها، محیط‌زیست، یکی از حوزه‌های مطلوب و آماده برای پروژه‌های مشترک میان دو کشور محسوب می‌شود. به‌ویژه در زمانی‌که کشورهای خلیج فارس تلاش می‌کنند تا از اقتصاد مبتنی‌بر نفت فراتر روند و منطقه با کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کند، توجه به این حوزه اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

اسرائیل و اردن در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱، توافقی برای تبادل برق خورشیدی و آب شیرین‌شده نوشیدنی با میانجی‌گری امارات متحده عربی امضا کردند که بزرگ‌ترین پروژه مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر در خاورمیانه خواهد بود. 

علاوه‌براین، همکاری‌های متعدد دیگری نیز در راستای شکل‌دادن به آینده سبزتر، میان دو کشور انجام شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک

شرکت «انرژی آتی ابوظبی» (Abu Dhabi Future Energy Company) که با نام «مصدر» نیز شناخته می‌شود و یک شرکت دولتی انرژی‌های تجدیدپذیر امارات متحده عربی است، ژانویه سال ۲۰۲۱ در «هفته توسعه پایدار ابوظبی» در مراسمی مجازی، با شعبه «انرژی‌های تجدیدپذیر ای‌دی‌اف» در اسرائیل توافق‌نامه‌ای را برای پیگیری فرصت‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر امضا کرد.

هدف دو شرکت از این توافق، همکاری در پروژه‌های موجود و آتی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است و در ضمن، امکان‌ها برای مشارکت در برنامه‌های اعلام‌شده دولت اسرائیل در راستای هدف‌گذاری آن کشور برای تولید ۳۰درصد انرژی از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰، را بررسی می‌کنند. 

مشارکت در پژوهش‌های حوزه آب

شرکت بین‌المللی «واترجن» که در اسرائیل مستقر است، اول ژوئن ۲۰۲۱، از همکاری راهبردی تجاری خود با شرکت بینونه، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت کشاورزی الظاهره(Al Dahra Agricultural Company)، هلدینگ اماراتی فعال در حوزه امنیت غذایی، خبر داد.  

این دو شرکت به‌عنوان بخشی از قرارداد، با همکاری «موسسه مطالعات کاربردی آب موشه میریلاشویلی» (Moshe Mirilashvili Institute) در دانشگاه تل‌آویو یک موسسه اسرائیلی-اماراتی برای پژوهش در حوزه آب ایجاد خواهند کرد.

اهداف این پروژه بهبود کیفیت آب آشامیدنی، بهینه‌سازی منابع آب آشامیدنی، بهبود تامین آب برای آبیاری پیشرفته، کارآمدسازی تولید مواد غذایی و اجرای فناوری‌های پیشرفته برای تصفیه آب و فاضلاب است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت واترجن در سال‌های گذشته، دستگاهی تولید کرده است که می‌تواند از رطوبت هوا، آب آشامیدنی تولید کند. سرمایه‌گذاری مشترک دو شرکت علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، زمینه را برای تجاری‌سازی محصولات واترجن در سراسر منطقه تحت تنش آبی، از جمله سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا فراهم خواهد کرد.

در ماه اکتبر گذشته، ده‌ها دستگاه واترجن برای نصب در ابوظبی وارد شد و همچنین یک مرکز تولید این دستگاه‌ در امارات متحده عربی در دست احداث است.

میخائیل میریلاشویلی، رئیس شرکت واترجن در این زمینه به نشریه آنلاین «اسرائیل۲۱سی» گفت: «به لطف پیمان ابراهیم، ما- یک شرکت اسرائیلی- می‌توانیم با همسایگان خاورمیانه‌ای خود برای حل یکی از مشکلات دشوار منطقه- کمبود آب- همکاری کنیم.»

او افزود: «در طول تاریخ، درگیری‌ها اغلب حول محور کنترل منابع آب بوده است. امروز ما برعکس عمل می کنیم: ایجاد صلح و آینده‌ای مشترک حول یک فناوری پیشگام اسرائیلی.»

موتورهای هیدروژنی آکواریوس

شرکت «آکواریوس انجینز» اسرائیل و شرکت چندملیتی بریتانیایی «کی‌آی‌پی» در ماه ژوئن «شرکت خودروسازی آکواریوس خاورمیانه» (Middle East Aquarius Automotive company) را ایجادکردند که هدف آن تولید خودرو در امارات متحده عربی براساس فناوری آکواریوس است.  

شرکت آکواریوس موتورهای سبک‌وزنی می‌سازد که صرفا با هیدروژن کار می‌کنند. «کی‌آی‌پی» موافقت کرده است که ۱.۲ میلیارد دلار برای تاسیس یک کارخانه تولید محصولات آکواریوس در امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری کند.

پژوهش مشترک در حوزه محیط زیست

دانشگاه حیفا، یکی از دانشگاه‌های مهم دولتی اسرائیل، و دانشگاه زاید در امارات متحده عربی در ماه نوامبر، یک توافقنامه همکاری دانشگاهی برای پژوهش‌های مشترک در زمینه مسائل زیست‌محیطی مانند علوم دریایی و مدیریت منابع طبیعی امضا کردند. 

نوره بنت محمد الکعبی، وزیر فرهنگ و جوانان امارات متحده عربی، گفت که این مشارکت «فرصت‌های فرامرزی برای دانشجویان، اساتید و کل منطقه ایجاد خواهد کرد. ما با هم می‌توانیم نوآوری را در زمینه امنیت غذایی و آب، علوم دریایی و پایداری زیست‌محیطی رهبری کنیم.»

میزگرد توسعه پایدار برای جوانان

رهبران ۲۵ سازمان مربوط به جوانان از دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی ۱۵ دسامبر در غرفه اسرائیل در اکسپو دبی گردهم آمدند تا در مورد نقش آموزش رسمی و غیررسمی در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی گفتگو کنند.

این میزگرد که با حضور رهبران سازمان‌های غیردولتی اسرائیل و امارات برای تبادل نظر در زمینه صلح و توسعه پایدار برگزار شد، در نوع خود، نخستین تجربه محسوب می‌شود. سازمان اماراتی «دبی‌کِیرز» و «صندوق ملی یهودیان کرن کیمت اسرائیل» برگزارکنندگان این میزگرد بودند.

هم‌فکری نوجوانان برای حل بحران کم‌آبی 

گروهی از نوجوانان اماراتی به‌همراه همسالان اسرائیلی خود از برنامه سفیران «پیکو کیدز» اورشلیم، در یک برنامه پنج‌روزه در دبی که ماه دسامبر برگزار شد، نمونه‌های اولیه‌ای از راه‌کارهای اجرایی برای بحران کمبود آب را طراحی کردند. حامی مالی این برنامه، «بنیاد آینده دبی» بود. 

ازجمله ایده‌های این نوجوانان می‌توان به ابزارهای نمک‌زدایی، مزارع عمودی و فیلترهای تعبیه‌شده در داخل درهای بطری‌های قابل حمل، اشاره کرد.

بیشتر از جهان