عربستان سعودی ۶.۴ میلیارد دلار در حوزه فناوری سرمایه‌گذاری می‌کند

در پی تلاش‌ها برای مهار تغییرات اقلیمی و همچنین آثار اقتصادی نوسان بهای نفت، کشورهای حاشیه خلیج فارس درصددند از وابستگی‌ اقتصادشان به نفت خام بکاهند

بازار فناوری دیجیتال عربستان سعودی در حال حاضر ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد، که بزرگ‌ترین بازار منطقه است‌ـ FAYEZ NURELDINE / AFP

در راستای رقابت منطقه‌ای و تلاش برای تنوع و استقلال اقتصاد از نفت، وزارت فناوری ارتباطات و اطلاعات عربستان سعودی اعلام کرد این کشور در نظر دارد ۶.۴ میلیارد دلار در فناوری‌های آینده سرمایه‌گذاری کند.

در پی تلاش‌ها برای مهار تغییرات اقلیمی و همچنین فشار اقتصادی ناشی از نوسان بهای نفت، کشورهای ثروتمند منطقه خلیج فارس طرح‌هایی ابتکاری آغاز کرده‌اند تا رشد اقتصادی غیرنفتی را تقویت کنند و از وابستگی‌ اقتصادشان به نفت خام بکاهند.

عربستان سعودی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود در قالب طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، صدها میلیارد دلار صرف تحول اقتصادی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته عبدالله السواحه، وزیر فناوری ارتباطات و اطلاعات عربستان سعودی، آرامکو، غول صنایع نفتی این کشور، یک میلیارد دلار به کارآفرینان حوزه تحول فناوری در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

او در ادامه افزود بازار فناوری دیجیتال عربستان سعودی در حال حاضر ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد، که بزرگ‌ترین بازار منطقه است، به‌ویژه در حوزه‌های تجارت آنلاین، بازی‌های رایانه‌ای، محتوای دیجیتال و رایانش ابری (کلاود).

السواحه با اشاره به نیوم (NEOM)، ابرشهری آینده‌گرایانه‌ در ساحل دریای سرخ که ولیعهد عربستان سعودی در دست احداث دارد، گفت این پروژه یک میلیارد دلار در متاورس سرمایه‌گذاری کرده است تا خدمات مورد نیاز ساکنان و بازدیدکنندگان این شهر فراهم شود.

وزیر فناوری ارتباطات و اطلاعات عربستان سعودی گفت پیش‌بینی می‌شود در هشت سال آینده، دست‌کم بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار شغل جدید ایجاد شود که به‌معنای افزایش دو برابری کارکنان بخش فناوری این کشور است.

بیشتر از جهان