ربات دایه از جنین در رحم مصنوعی مراقبت می‌کند

این سیستم به جنین اجازه می‌دهد در محیطی ایمن‌تر و کارامدتر از محیط طبیعی رحم زن رشد کند

محققان چینی ثابت کرده‌اند که می‌توان از این فناوری بدون هیچ خطری برای پرورش جنین استفاده کرد - biologos.org

محققان در چین یک سیستم هوش مصنوعی رباتیک ساختند که از جنین انسان در رحم مصنوعی مراقبت و بر روند رشدش نظارت می‌کند.

این ربات هوش مصنوعی به عنوان راه‌حلی بالقوه برای مشکلات رشد جمعیت در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا ساخته می‌شود؛ کشوری که اخیرا، نرخ زادوولد در آن به پایین‌ترین سطح خود در شش دهه اخیر رسیده است.

محققان موسسه مهندسی و فناوری زیست‌پزشکی سوژو واقع در استان جیانگ سو در شرق چین این ربات را برای آن ساختند که وظیفه سنگین نظارت، مستندسازی و تنظیم دستی دی‌اکسید کربن، مواد مغذی و سایر ورودی‌های محیطی را به عهده بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست که اولین بار از ساختن این وسیله خبر داد، [این ربات] همچنین می‌تواند جنین‌ها را بر اساس پتانسیل رشد رتبه‌بندی کند.

یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در «ژورنال آو بیومدیکال انجینریگ» (Journal of Biomedical Engineering) توضیح داد که چگونه قبلا از این دایه رباتیک برای پرورش جنین حیوانات در محیط رحم مصنوعی استفاده شده است.

در این مقاله آمده است: «در مورد فیزیولوژی رشد جنینی معمولی هنوز رازهای حل‌نشده بسیاری وجود دارد» و می‌افزاید که این فناوری «نه تنها به شناخت بیشتر خاستگاه حیات و تحولات جنین انسان کمک می‌کند بلکه برای برطرف کردن نقص‌های بدو تولد و دیگر مشکلات مهم سلامت تولیدمثل مبنایی نظری فراهم می‌کند».

بر اساس این مقاله، این سیستم به جنین اجازه می‌دهد در محیطی ایمن‌تر و کارامدتر از محیط طبیعی رحم زن رشد کند.

این فناوری تداعی‌کننده دایه‌ای مکانیکی در داستان کوتاه «دایه خودکار ثبت شده دیسی» در مجموعه معروف «استشمام» اثر سال ۲۰۱۹ تد چیانگ است.

در آن داستان، کودکی که فقط تحت نظارت یک دایه خودکار بزرگ شده است، قادر نیست با سایر انسان‌ها معاشرت کند.

در حالی که این محققان چینی ثابت کرده‌اند که می‌توان از این فناوری بدون هیچ خطری برای پرورش جنین استفاده کرد، هنوز برای استفاده از آن روی جنین انسان که بیش از دو هفته عمر داشته باشد، موانع قانونی وجود دارد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی