جشنواره فیلم فجر: فرش قرمز آسیب‌زا است و جمع می‌شود

«فرش قرمز سالیان پیش صرفا تقلیدی کاریکاتورگونه‌ از جشنواره‌های غربی بود»

مریلا زارعی بازیگر ایرانی بر فرش قرمز جشنواره فیلم فجر - باشگاه خبرنگاران جوان 

یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، از حذف فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: «فضای بصری دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر محل الگودهی غلط و ایجاد حواشی بوده است.» او مدعی شد که استفاده از رنگ قرمز «تقلید» از جشنواره‌های غربی است و «آسیب» به دنبال دارد.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی روز دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه، در یک برنامه تلویزیونی، درباره شکل برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: «انشالله فرش قرمز نخواهیم داشت و این بخش با یک مدل و شکل دیگر اتفاق می‌افتد.» او افزود: «با کمک آقای وزیریان، مدیر هنری جشنواره، سعی می‌کنیم آسیب‌هایی که در دوره‌های گذشته جشنواره به‌خصوص از همین نقطه، به لحاظ الگودهی غلط و حاشیه‌سازی، ایجاد شد رفع کنیم.»

عشیری تشریفات چهلمین جشنواره فیلم فجر را متفاوت با دوره‌های قبل توصیف کرد و افزود: «رنگ فرش هم می‌تواند عوض بشود؛ چون یکی از آسیب‌ها می‌تواند رنگ فرش قرمز باشد. باید استانداردها را رعایت کنیم و رنگ‌بندی در طراحی محیطی و معماری می‌تواند الگو باشد؛ اما وضعیت فعلی کاملا از الگوی غربی آمده است و وجهه فرهنگی جشنواره را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

هم‌زمان با اعلام این خبر، برخی رسانه‌های داخلی ایران از جمله سایت سینمادیلی خبر اعلام کردند که یکی از پیشنهادهای مطرح شده برای مراسم تشریفات جشنواره فجر استفاده از رنگ فیروزه‌ای به‌جای قرمز در جشنواره و پهن کردن فرش فیروزه‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی درباره فرش قرمز و ادعای او مبنی بر اینکه استفاده از رنگ و فرش قرمز آسیب‌‌زا است، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت؛ با این‌ حال، یزدان عشیری روز سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، گفته‌های خود را تکرار کرد و گفت: «فرش قرمز سالیان پیش صرفا تقلیدی کاریکاتورگونه‌ از جشنواره‌های اروپایی و غربی بود و حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد.»

او با بیان اینکه سیاست‌گذاران این دوره از جشنواره در پی بازنگری هویت فرهنگی و بصری جشنواره فیلم فجرند، بار دیگر گفت که سبک و سیاق مراسم امسال تغییر خواهد کرد.

به گفته این مدیر سینمایی، در چهلمین جشنواره فیلم فجر ۳۰ سینما با ۶۲ سالن برای برگزاری مراسم پیش‌بینی شده‌اند.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، ۲۲ فیلم مجوز حضور در این جشنواره را دریافت کرده‌اند. بررسی موضوع این فیلم‌ها و سابقه سازندگان آن‌ها نشان می‌دهد که نهادها و افراد وابسته به حکومت ایران از جشنواره امسال بیشترین سهم را دارند و سهم سینماگران مستقل اندک است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، در حکم خود برای محمد خزاعی، رئیس جدید سازمان سینمایی، او را موظف کرده بود برای «حفظ و انتقال معارف، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی» از طریق آثار سینمایی برنامه‌ریزی کند. تعیین ضوابط صدور پروانه تولید و نظارت بر اعمال آن در ساخت آثار سینمایی، نظارت بر برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و تربیت نسل جوان باورمند به انقلاب از دیگر مواردی‌‌اند که در حکم وزیر ارشاد برای رئیس‌ سازمان سینمایی بر آن‌ها تاکید شده بود.