سرجیو ماتارلا باز هم رئیس‌ جمهوری ایتالیا شد

رئیس‌ جمهوری ۸۰ ساله ایتالیا که قصد بازنشستگی داشت، به درخواست احزاب مختلف در انتخابات شرکت کرد

سرجیو ماتارلا در ۸۰ سالگی دوباره رئیس‌جمهوری ایتالیا شد-  HANDOUT / QUIRINALE PRESS OFFICE / AFP

سرجیو ماتارلا در دور هشتم رای‌گیری در پارلمان ایتالیا، بار دیگر در انتخابات شرکت کرد و برای یک دوره هفت ساله دیگر، به عنوان رئیس‌ جمهوری آن کشور انتخاب شد.

به گزارش یورونیوز، ماتارلا در سخنان تلویزیونی کوتاهی از کاخ ریاست ‌جمهوری، خطاب به مردم ایتالیا گفت که خواسته‌اش را مبنی بر بازنشستگی کنار می‌گذارد و در برابر درخواست احزاب و مردم برای شرکت در انتخابات، احساس مسئولیت می‌کند. او همچنین از تداوم فعالیت‌های مبارزه با کووید-۱۹در ایتالیا تا رسیدن به ثبات، خبر داد.

انتخاب ماتارلای ۸۰ ساله به عنوان رئیس‌ جمهوری ایتالیا برای یک دوره دیگر، در شرایطی است که او در آستانه انتخابات گفته بود که نمی‌خواهد باز هم در آن جایگاه فعالیت داشته باشد. او حتی یک آپارتمان در رم اجاره کرد تا از کاخ ریاست جمهوری به خانه جدیدش منتقل شود.

با این حال، پس از شش روز رای‌گیری در پارلمان و بن‌بست در رسیدن به اجماع در مورد نامزد نهایی ریاست‌ جمهوری، گروهی از سیاستمداران ایتالیایی، سران احزاب، و فرمانداران از ماتارلا خواستند که در خواسته‌اش تجدیدنظر کند و در انتخابات حضور یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، که ریاست حزب راست میانه فورتزا ایتالیا را بر عهده دارد، درباره انتخاب ماتارلا گفت، «امروز فقط می‌توانیم در باره انتخاب سرجیو ماتارلا اتحاد و توافق نظر داشته باشیم.»

روبرتو اسپرانزا، وزیر بهداشت، رهبر حزب چپ کوچک آرتیکولو اونو، نیز به خبرنگاران گفت که برای ثبات ایتالیا در شرایط فعلی، انتخاب مجدد ماتارلا بسیار مهم است.

جوزپه کونته، نخست‌وزیر سابق ایتالیا و رئیس جنبش پوپولیستی «پنج ستاره» نیز با حمایت از ماتارلا گفت که «او یک شخصیت مقتدر و در عین حال بی‌طرف است.» ماتارلا، حقوقدان است و چهار نخست‌وزیر مختلف را در دوران ریاست‌ جمهوری خود دیده است.

پس از آن درخواست‌ها، عصر شنبه ۲۹ ژانویه، او اعلام کرد که حاضر است باز هم برای ایتالیا خدمت کند.

با این حال، اختلاف نظرهایی هم بین برخی اعضای احزاب در دعوت از ماتارلا وجود داشت. جورجیا ملونی، رئیس حزب راست افراطی «برادران ایتالیا»، به درخواست سالوینی برای شرکت ماتارلا در رای‌گیری انتقاد کرد. او در توییتی نوشت: «سالوینی پیشنهاد می‌کند که همه از ماتارلا بخواهند که یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهوری فعالیت کند. من نمی‌توانم چنین چیزی را باور کنم.»

ماتارلا پیش از آن که به عنوان رئیس‌ جمهوری انتخاب شود، به عنوان قاضی دادگاه قانون اساسی کار می‌کرد. او نخستین شهروند از سیسیل است که به آن سمت انتخاب شده ‌است، هرچند، جایگاه رئیس‌ جمهوری در ایتالیا بیشتر نقشی تشریفاتی در سیستم سیاسی آن کشور است و نخست‌وزیر نقش اصلی در تصمیم‌گیری‌های اساسی را بر عهده دارد.

بیشتر از جهان