استقبال سفارت چین در ریاض از حضور شاهزاده بن سلمان در المپیک زمستانی پکن

ایالات‌متحده، کانادا، ژاپن، استرالیا و بریتانیا ازجمله کشورهایی هستند که المپیک پکن را بایکوت دیپلماتیک کرده‌اند

از زمان بازی‌های تابستانی ٢٠٠٨ که ورود خیره کننده چین به صحنه جهانی را رقم زد، این کشور بسیار ثروتمندتر و قدرتمندتر شده است - AFP

سفارت چین در ریاض از تصمیم شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که قرار است در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی در پکن در چهارم فوریه شرکت کند، استقبال کرد.

این سفارت همچنین ابراز امیدواری کرد که سفر ولیعهد عربستان به پکن، روند «توسعه میدان جهانی المپیک و توسعه روابط راهبردی چین و عربستان» را ارتقا دهد.

بازی‌های المپیک زمستانی پکن یک هفته دیگر آغاز می‌شود. تحریم‌های دیپلماتیک و همه‌گیری  ویروس کووید-١٩ این بازی‌ها را در کانون توجه قرار داده است. 

 پکن اولین شهری خواهد بود که هم میزبان بازی‌های تابستانی بوده و هم المپیک زمستانی در آن برگزار می‌شود. برخی از مکان‌هایی که سال ٢٠٠٨ استفاده شده، مجددا برای این مسابقات نیز استفاده خواهند شد، ازجمله استادیوم آشیانه پرنده که مراسم افتتاحیه دوباره در آن برگزار خواهد شد. البته با برنامه‌ای متفاوت.

از زمان بازی‌های تابستانی ٢٠٠٨ که ورود خیره کننده چین به صحنه جهانی را رقم زد، این کشور بسیار ثروتمندتر و قدرتمندتر شده است. همچنین چین تحت ریاست‌جمهوری شی جین پینگ، اقتدارگراتر و به‌طور فزاینده‌ای در تضاد با غرب قرار گرفته است.

در دوران همه‌گیری کووید-١٩، چین خود را منزوی کرده و تقریباً تمام پروازهای بین‌المللی را لغو کرده است. این موضوع به معنای آن است که ورزشکاران المپیک و همراهان آن‌ها باید مستقیماً با پرواز چارتر وارد دهکده برگزاری مسابقات شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ که حواشی گسترده‌ای، از جمله تحریم از سوی برخی کشورها، مانند بریتانیا، کانادا، آمریکا، و استرالیا را به همراه داشته است، از چهارم تا بیستم فوریه (۱۵ بهمن تا اول اسفند) در پکن، پایتخت چین، برگزار می‌شود.

ایالات متحده، کانادا، ژاپن، استرالیا و بریتانیا از جمله کشورهایی به‌شمار می‌روند که اعلام کرده‌اند المپیک پکن را بایکوت دیپلماتیک می‌کنند.

بایکوت دیپلماتیک المپیک پکن از سوی آمریکا، دومین اقدام از این دست در ۴۱ سال اخیر خواهد بود. در سال ۱۹۸۰ نیز جیمی کارتر اقدامی مشابه انجام داده بود. البته کارتر المپیک مسکو را به طور کامل بایکوت کرد و در آن شرکت نکرد اما گزارش‌‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن المپیک پکن را به طور کامل بایکوت نمی‌کند.

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا ماه گذشته با همتای چینی خود نشست آنلاین برگزار کرد. او پس از این نشست به احتمال بایکوت دیپلماتیک المپیک پکن اشاره کرد.

حکومت کمونیست چین همواره به نقض حقوق بشر متهم بوده است. از جمله نقض حقوق ایغورها که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا آن را «نسل‌کشی» توصیف کرده بود.

بیشتر از ورزش