ابراز نگرانی از اوضاع افغانستان در گفت‌وگوی رهبران هند و آسیای میانه

نخست‌وزیر هند: همکاری میان هند و کشورهای آسیای میانه کلید ثبات منطقه است

نخستین نشست مجازی هند و پنج کشور آسیای مرکزی با میزبانی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند- AkordaPress/ Facebook

پنجشنبه، هفتم بهمن، نخستین نشست مجازی هند و پنج کشور آسیای مرکزی با میزبانی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، و با حضور روسای‌جمهور کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان و قرقیزستان برگزار شد. یکی از محورهای اصلی این نشست، همکاری میان هند و کشورهای آسیای مرکزی برای تامین امنیت و ثبات در منطقه، به‌ویژه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بود.

نخست‌وزیر هند در توییتی نوشت که در این نشست مجازی، درباره گسترش همکاری میان هند و آسیای میانه در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت، تجارت، اقتصاد، فرهنگ و ورزش صحبت شده است. نارندرا مودی افزود که شش کشور بر سر استفاده از بندر چابهار به عنوان یک فرصت اقتصادی نیز به نتایجی دست یافتند.

به گفته مودی، این نشست همچنین در تلاش است برای ادامه همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه در زمینه افغانستان که پس از روی کار‌آمدن طالبان، همسایه‌هایش را نگران کرده است، یک چارچوب ثابت ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش هندوستان‌تایمز، نخست‌وزیر هند در افتتاحیه این نشست گفت که همکاری میان هند و کشورهای آسیای مرکزی برای امنیت و ثبات در منطقه، پس از تحولات اخیر در افغانستان، اهمیت بسیاری یافته است. مودی تصریح کرد: «همه ما نگران تحولات افغانستان‌ایم. در این زمینه، همکاری متقابل ما اهمیت ویژه‌ای دارد.»

مودی سه هدف اصلی این اجلاس را روشن کردن ضرورت همکاری متقابل هند و آسیای مرکزی برای امنیت و رفاه منطقه، ایجاد یک ساختار موثر برای همکاری و طرح یک نقشه‌راه برای همکاری‌های طولانی‌مدت میان این شش کشور عنوان کرد.

پیش از این هم میان هند و کشورهای آسیای مرکزی شامل ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان، با برگزاری نشست‌هایی در سطح وزرای خارجه، ارتباطاتی وجود داشت. سومین نشست این مجموعه با نام «گفت‌وگوی هند و آسیای مرکزی» در دسامبر ۲۰۲۱ در دهلی برگزار شد؛ اما این نشست مجازی در سطح روسای‌ جمهور در نوع خود اولین نشست است که تجارت، ارتباطات، ایجاد چارچوب نهادینه شده برای همکاری و نظارت بر وضعیت افغانستان در دستور کار آن قرار دارد.

از چندی پیش به این سو، تمرکز هند بر همکاری با کشورهای آسیای مرکزی به‌منظور مقابله با حضور روبه‌رشد چین در منطقه و نیز تقویت همکاری در مورد افغانستان پس از تسلط طالبان، افزایش یافته است.

نخست‌وزیر هند در نشست مجازی با روسای‌جمهور کشورهای آسیای مرکزی، با تاکید بر اهمیت روابط پایدار هند و آسیای مرکزی، گفت: «از طرف هند، من می‌خواهم توضیح دهم که آسیای مرکزی از منظر هندوستان به عنوان یک همسایه با ثبات و متحد، با اهمیت است.»

نارندرا مودی در این نشست، از علاقه‌مندی هندوستان برای حفظ روابط نزدیک با آسیای مرکزی در طولانی‌مدت سخن گفت و آن را نه تنها برای منافع سیاسی و تجاری بین این کشورها، بلکه برای امنیت و ثبات در منطقه موثر توصیف کرد.