تاکید هند و پنج کشور آسیای مرکزی بر شکل‌گیری دولت فراگیر در افغانستان

وزرای خارجه هند و کشورهای آسیای میانه تاکید کردند که نباید به تروریست‌های بین‌المللی اجازه داده شود تا بار دیگر در افغانستان پناه گیرند

نشست سه‌روزه «گفت‌وگوی هند و آسیای مرکزی» در دهلی نو، با شرکت وزرای خارجه کشورهای هند، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، و قزاقستان، همزمان با نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد برگزار شد-دفتر اطلاع‌رسانی دولت هند/ توییتر

امروز، دوشنبه ۲۹ آذر، وزرای خارجه هند و پنج کشور آسیای مرکزی، در پایان نشست سه‌روزه خود در دهلی نو، بر حمایت از مردم افغانستان، ادامه گفت‌وگو در مورد وضعیت جاری در افغانستان، و پشتیبانی از شکل‌گیری دولت واقعی و فراگیر در آن کشور تاکید ورزیدند.

وزارت خارجه هند با انتشار قطعنامه‌ای گفت: «شرکت‌کنندگان نشست سه‌روزه  گفت‌وگوی هند و آسیای مرکزی، وضعیت افغانستان را به‌دقت مورد بحث قرار دادند و توافق کردند که از افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و قوی حمایت کنند.»  وزارت خارجه هند افزود که شرکت‌کنندگان نشست، نگرانی‌ها و نقاط مشترک مشابهی در مورد افغانستان دارند و به همین منظور، می‌کوشند تا راه‌هایی برای کمک به مردم افغانستان جست‌وجو کنند.

بر اساس قطعنامه وزارت خارجه هند، شرکت‌کنندگان در آن نشست با توجه به سند نتیجه گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای دهلی که در دهم نوامبر به تصویب رسید، خاطرنشان کردند که همه آنان روی تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر و نماینده (تمامی اقوام و مذاهب و جناح‌ها) در افغانستان توافق دارند. در این قطعنامه همچنین بر حفظ حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان، و کودکان در افغانستان تاکید شده است.

این قطعنامه می‌افزاید که وزرای خارجه هند و پنج کشور آسیای مرکزی، بر خودداری از مداخله در امور داخلی افغانستان تاکید کردند و گفتند که نباید به تروریست‌های بین‌المللی اجازه داده شود تا بار دیگر در افغانستان پناه گیرند.

شرکت‌کنندگان در نشست گفت‌وگوی هند و آسیای مرکزی، بر ادامه رایزنی‎‌های خود در مورد اوضاع افغانستان تاکید کردند و متعهد شدند که در هماهنگی با سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی، برای جلوگیری از وقوع بحران بشری در افغانستان کوشش کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست سه‌روزه «گفت‌وگوی هند و آسیای مرکزی» در دهلی نو، با شرکت وزرای خارجه کشورهای هند، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، و قزاقستان، همزمان با نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در اسلام‌آباد برگزار شد. «گفت‌وگوی هند و آسیای مرکزی» عنوان نشستی است که به ابتکار هند، در ژانویه ۲۰۱۹ آغاز شد و نخستین دور آن با حضور نمایندگان حکومت وقت افغانستان، در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد. سومین دور این نشست‌ها در حالی برگزار شد که افغانستان زیر سلطه طالبان است و کشورهای شرکت‌کننده، نگرانی‌های مشابهی نسبت به اوضاع افغانستان دارند.

با آن که از میان پنج کشور آسیای میانه، تنها تاجیکستان موضع محکم و قاطعی در برابر طالبان گرفته است، وزرای خارجه چهار کشور دیگر آسیای مرکزی نیز در گفت‌وگو با وزیر خارجه هند، از موضع مشترک برای شکل‌گیری دولت فراگیر در افغانستان حمایت کردند.

از میان کشورهای آسیای مرکزی، ازبکستان بیشترین روابط را با طالبان دارد. ازبکستان به‌تازگی یک هیئت فنی را برای ترمیم فرودگاه مولانا جلال‌الدین در شهر مزارشریف فرستاده است. آن اقدام با درخواست طالبان و پس از افزایش تماس‌ها میان ازبکستان و سران طالبان انجام گرفت.

ترکمنستان و قزاقستان نیز سفارت‌های‌ خود را در کابل بازگشایی کرده‌اند، اما فعالیت آن‌ها در حد ارایه خدمات ویزا به بازرگانان و هماهنگی در ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است. در این میان، هند هنوزهیچ‌گونه تماس رسمی با طالبان ندارد و اقدامی هم برای بازگشایی سفارت خود در کابل نکرده است.

کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، و تاجیکستان، با افغانستان مرز مشترک دارند و مقامات آن کشورها، همواره از نفوذ تروریست‌ها به داخل کشورهای خود ابراز نگرانی می‌کنند. پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در پانزدهم اوت، کشورهای آسیای مرکزی، از جمله سه کشور نام‌برده، تدابیر امنیتی را در خطوط مرزی‌شان با افغانستان تشدید کردند.

در چهار ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، مقامات این گروه همواره ادعا کرده‌اند که هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه  کشورهای همسایه نیست، اما بسیاری از کشورهای جهان، به شمول همسایگان افغانستان، به دلیل روابط عمیقی که میان طالبان و تروریست‌های بین‌المللی، به ویژه القاعده، برقرار است، نگرانند که افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریسم بدل شود.