کاهش ۱۷ درصدی مرگ ناشی از سرطان تخمدان در بریتانیا

حدود نیمی از زنان مبتلا به این بیماری حداقل تا پنج سال بعد از تشخیص زنده خواهند ماند

این کاهش چشمگیر به علت مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی است - PHILIPPE HUGUEN / AFP

بر اساس تحقیقات جدید، مرگ‌ومیر ناشی از سرطان تخمدان در بریتانیا هم‌زمان با افزایش مصرف داروهای خوراکی ضدبارداری، امسال ۱۷ درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

مطالعه منتشر شده در «آنالز آو آنکولوژی» (Annals of Oncology) همچنین پیش‌بینی کرده است که میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در کشورهای اتحادیه اروپا هفت درصد کمتر باشد.

به گفته محققان دانشگاه میلان در ایتالیا، این کاهش چشمگیر به علت مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی است. بر اساس این گزارش، استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی تفاوت در نرخ این موارد در کشورهای مختلف را هم توضیح می‌دهد.

سرطان تخمدان یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در زنان است و بنا بر اعلام سازمان ملی خدمات سلامت بریتانیا (ان‌اچ‌اس)، حدود نیمی از زنان مبتلا به این بیماری حداقل تا پنج سال بعد از تشخیص زنده خواهند ماند؛ در حالی که حدود یک‌سوم آن‌ها دست‌کم ۱۰ سال زنده می‌مانند.

 آنون جونز، دارنده نشان امپراتوری بریتانیا و مدیرعامل موسسه مقابله با سرطان تخمدان (Target Ovarian Cancer) می‌گوید: «ما می‌توانیم محتاطانه به این خبر خوش‌بین باشیم. البته با آنکه میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان تخمدان در بریتانیا رو به کاهش است، هنوز از لحاظ نرخ بقا عقب‌ایم و به علت رو به کهنسالی رفتن جمعیت، شمار مبتلایان شناسایی‌شده افزایش می‌یابد.»

«سرمایه‌گذاری در تحقیقات سرطان تخمدان باید به میزان چشمگیری افزایش یابد. همچنان روزی ۱۱ زن در بریتانیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و ما باید فورا برای تشخیص زودهنگام این بیماری و ابداع درمان‌های جدید روش‌های بهتری پیدا کنیم.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که امسال حدود چهار هزار نفر در بریتانیا بر اثر سرطان تخمدان جان خود را از دست می‌دهند؛ در حالی که در کشورهای اتحادیه اروپا ۲۶ هزار و ۵۰۰ زن به دلیل سرطان تخمدان از دنیا خواهند رفت.

پروفسور کارلو لاوه‌چیا، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: «مصرف زودتر و بیشتر داروهای ضدبارداری خوراکی در بریتانیا نسبت به اکثر کشورهای اتحادیه اروپا که در زنان متولد از دهه ۱۹۳۰ نسل به نسل رخ داده، در این روند نقش مهمی داشته است.»

«در ایتالیا، اسپانیا، لهستان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا داروهای ضدبارداری خوراکی خیلی دیرتر در دسترس قرار گرفتند و در نتیجه روند مطلوب در این کشورها نیز دیرتر شروع شد و کمتر است.»

پروفسور لاوه‌چیا خاطرنشان کرد مصرف درازمدت داروهای ضدبارداری خوراکی خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنان میانسال و کهنسال را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «سایر عوامل مثل کاهش استفاده از درمان جایگزینی هورمون نیز می‌تواند تا حدی دخیل باشد.»

«پیشرفت روش‌های تشخیص، جراحی و استفاده از درمان‌های بهتر مثل مصرف داروهای مبتنی بر پلاتین در دهه ۱۹۸۰، تاکسان‌ها در دهه ۱۹۹۰ و اخیرا، جمسیتابین، شیمی‌درمانی درون‌ صفاقی (intraperitoneal)، احتمالا بواسیزوماب و مواد بازدارنده پی‌ای‌آرپی برای زنان دچار جهش‌های بی‌آرسی‌ای نیز همگی می‌توانند در بهبود میزان بقا نقش داشته باشند.»

«با این حال اثر این عوامل در مقایسه با اثر حفاظتی درازمدت داروهای ضدبارداری خوراکی جزئی است. ما انتظار داریم این رونده مطلوب در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان تخمدان ادامه یابد.»

محققان خاطرنشان کردند که بریتانیا در دهه ۱۹۷۰، بالاترین میزان مرگ‌ومیر در اروپا با ۹ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر را داشت اما پس از آن، این میزان به‌شدت کاهش یافت.

هر سال حدود هفت هزار و ۵۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان تخمدان در بریتانیا رخ می‌دهد و سالانه حدود چهار هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. در دوسوم موارد، تشخیص این بیماری پس از گسترش سرطان رخ می‌دهد که سبب می‌شود درمان دشوارتر شود و احتمال بازگشت آن افزایش یابد.

© The Independent