هشدار حقانی به آمریکا: اگر ما را به رسمیت نشناسید، دشمن ما خواهید بود

سراج‌الدین حقانی می‌گوید هیچ گروه تروریستی در افغانستان وجود ندارد 

در دوران جنگ با حکومت پیشین افغانستان، شبکه حقانی پیچیده‌ترین و خونین‌ترین حمله‌ها را به کار برد که بیشتر مردم غیرنظامی را هدف قرار ‌می‌داد- عکس از الاماره- توییتر

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله ( کشور) امارت طالبان، گفت اگر آمریکا دولت طالبان را به رسمیت نشناسد، درهای دشمنی طالبان با آمریکا همچنان باز خواهد ماند.

او در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره گفت اگر آمریکا نخواهد گروه طالبان را به رسمیت بشناسد، طالبان تهدید‌های خود را علیه آن کشور ادامه خواهند داد.

حقانی که برای سر او از سوی پلیس فدرال آمریکا ده میلیون دلار جایزه گذاشته شده است، افزود که در افغانستان هیچ سازمان یا گروه تروریستی که منافع آمریکا را تهدید کند، وجود ندارد. 

حقانی گفت که آنان همچنان به توافق‌نامه دوحه با آمریکا پایبندند، اما از آمریکا نیز می‌خواهند تا تعهدات خود را در قبال آن توافق عملی کند.

حقانی در این مصاحبه افزود: «از ما خواستند تا به آنان تعهد بدهیم که نمی‌گذاریم هیچ سازمان یا گروهی از خاک ما علیه منافع آنان استفاده کند. ما این تعهد را عملی کردیم و نگذاشتیم هیچ تهدیدی از داخل خاک ما علیه آنان صورت بگیرد.» با این حال، حقانی باور دارد که آمریکا پشت تمامی برخورد‌های کشور‌های غربی بر ضد طالبان قرار دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، آمریکا دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، و در حالی که به صورت دایمی با آنان رابطه دارد، نمی‌گذارد که کشور‌های غربی با آنان وارد تعامل شوند، «و این برای ما قابل قبول نیست.»

حقانی در مورد ایجاد ارتش منظم در افغانستان و جذب سربازان و افسران سابق در آن ارتش، گفت: «ما بر اساس تقوا و دانش تخصصی نیرو‌های نظامی سابق، آنان را در صفوف ارتش خود جا خواهیم داد.»

حقانی تصریح کرد که کسانی که خودسرانه دست به اعمال غیرقانونی و فراتر از قانون و دستورات رهبر طالبان می‌زنند، تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند، «ولی این افراد زیاد نیستند، بلکه یک تعداد کمی هستند» که امارت طالبان می‌کوشد آنان را بیابد از صفوف خود دور کند. 

سراج‌الدین حقانی از چهره‌های شناخته شده طالبان در منطقه است. او از زمان شکل‌گیری رژیم طالبان، چهره خود را در انظار عمومی مخفی نگاه داشته است. الجزیره نیز در جریان پخش آن مصاحبه، چهره حقانی را تار کرده است. او در صدر فهرست سیاه سازمان ملل متحد و پلیس فدرال آمریکا قرار دارد. اف‌بی‌آی برای گزارشی که منجر به دستگیری یا کشتن وی شود، جایزه ده میلیون دلاری تعیین کرده است. با این حال، سراج‌الدین حقانی همچنان به صورت مداوم در دفتر کارش حضور دارد. 

کارشناسان سیاسی بر این باورند که سراج‌الدین حقانی مدیریت اصلی حکومت طالبان را در دست دارد و چهره‌های نزدیک به خود را در مراکز عمده قدرت در کابل نشانده است. با این حال، بخشی از گروه طالبان که به «طالبان قندهاری» مشهورند، در مقابل او قرار گرفته‌اند. طالبان قندهاری باور دارند که بخش اعظم قدرت حاکمه را شبکه حقانی در دست گرفته است. حقانی‌ها رابطه بسیار نزدیک و مستحکمی با سازمان استخباراتی پاکستان (ISI) دارند. همچنین، گفته می‌شود که شبکه حقانی بر خلاف ادعا‌هایش، رابطه بسیار نزدیکی با شبکه القاعده و حتی گروه داعش در افغانستان دارد.

در دوران جنگ با حکومت پیشین افغانستان، شبکه حقانی پیچیده‌ترین و خونین‌ترین حمله‌ها را به کار برد که بیشتر مردم غیرنظامی را هدف قرار ‌می‌داد. به همین دلیل، مردم افغانستان عموما بیش از مجموعه گروه طالبان، از شبکه حقانی می‌ترسند و نفرت دارند.