معاینه باکرگی و جراحی ترمیم پرده بکارت در بریتانیا ممنوع شد

جراحی ترمیم بکارت نوعی «آزار به بهانه مسائل ناموسی» توصیف شده است

در برخی فرهنگ‌ها داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج برای زنان ناپسند است و سالم بودن پرده بکارت، «اثبات پاکدامنی» به شمار می‌آید‌ـ Pexels

 دولت بریتانیا روز دوشنبه ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) با افزودن اصلاحیه‌ای به لایحه بهداشت و درمان، جراحی ترمیم پرده بکارت یا هیمنوپلاستی را غیرقانونی اعلام کرد.

پرده بکارت تکه پوست کوچکی در دهانه واژن است و اغلب به اشتباه باکرگی زنان را به آن ربط می‌دهند، چنان که برخی افراد معتقدند اگر «پاره» شود، زن دیگر «باکره» نیست.

چنان که در وب‌سایت نچرال سایکلز (Natural Cycles) آمده است، پرده بکارت پاره نمی‌شود‌ــ بلکه دچار کشیدگی می‌شود. بر اساس این وب‌سایت، «در واقع چیزی به صورت فیزیکی از بین نمی‌رود. اولین آمیزش جنسی ممکن است برای بسیاری از ما مهم باشد، اما باعث تغییر زیست‌شناختی در بدن ما نمی‌شود.»

طبق این اصلاحیه دولت، هرگونه عمل جراحی با هدف بازسازی پرده بکارت، ممنوع خواهد شد.

جراحی بازسازی پرده بکارت جزو عمل‌های جراحی زیبایی است که در آن پرده بکارت زن بازسازی می‌شود تا در آمیزش همراه با دخول بعدی، خونریزی کند و زن «باکره» به نظر برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برخی فرهنگ‌ها داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج برای زنان ناپسند است و سالم بودن پرده بکارت، «اثبات پاکدامنی» به شمار می‌آید.

با این حال، سازمان ملی خدمات سلامت بریتانیا (NHS) می‌گوید همیشه نخستین آمیزش همراه با دخول برای زنان با خونریزی همراه نیست و راه‌های دیگری از جمله استفاده از تامپون و اسب سواری، نیز موجب «پاره شدن» پرده بکارت می‌شوند.

جراحی ترمیم بکارت که تا ۳۰۰۰ پوند (حدود ۴۰۰۰ دلار) هزینه دارد، نوعی «آزار به بهانه مسائل ناموسی» توصیف شده است.

اصلاح  قانون بهداشت و درمان، در پی  انتشار گزارش دولت در مورد جراحی ترمیم پرده بکارت در دسامبر سال گذشته صورت می‌گیرد.

هدف از آن گزارش وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی (DHSC) و وزارت کشور بریتانیا، شناسایی معاینه‌کنندگان باکرگی‌ــ عمل تعیین باکرگی دختران یا زنان از طریق مشاهده سلامت پرده بکارت‌ــ شرایط انجام این معاینات و جراحی ترمیم بکارت، و مجبور بودن یا نبودن زنان و دختران به معاینه یا جراحی بود.

در این گزارش آمده است: «طبق یافته‌های این تحقیق، دلیلی منطقی برای معاینه باکرگی وجود ندارد. این آزمایش مبنای پزشکی ندارد و مبتنی بر دیدگاه‌های سرکوبگرانه و نادرست در مورد باکرگی و پرده بکارت است. نوعی آزار و خشونت علیه زنان و دختران (VAWG) است که آثار جسمی و روانی زیان‌‌آوری بر آن‌ها دارد.»

بر اساس یک بررسی موردی راجع به  فردی ناشناس با نام ال‌اچ (LH)، والدینش پس از آن که متوجه شدند او بدون اطلاع آن‌ها وارد رابطه‌ای جدی شده است، او را برای عمل ترمیم بکارت تحت فشار قرار داده‌اند. ال‌اچ پس از عمل جراحی، به‌شکل سنتی ازدواج کرد.

در این گزارش آمده است: «ال‌‌اچ تحت کنترل اجباری و شدید همسرش بود. حالا که به گذشته نگاه می‌کند، می‌بیند ترمیم بکارت نقش مهمی در سر گرفتن آن ازدواج اجباری و پرآزار داشته است.»

بر اساس این گزارش، عوارض جانبی جسمی ترمیم بکارت می‌تواند شامل بروز مشکلاتی در برقراری رابطه جنسی، تنگ شدن دهانه واژن، خونریزی شدید حین جراحی، و افزایش احساس درد شود.

یکی دیگر از افراد بررسی‌شده در این گزارش فردی با نام اس (S) بود که در کودکی از یکی از اقوام دور خود آزار جنسی دیده و در نوجوانی به او تجاوز شده بود.

اس می‌گوید والدینش سعی کردند او را وادار به ترمیم بکارت کنند، اما به‌جای آن کار او با فردی ازدواج کرده است که «او را به‌خاطر باکره بودن قضاوت نکند». در این گزارش همچنین آمده است که «اس به‌شدت معتقد است ترمیم بکارت نوعی آزار افراد به بهانه آبرو است و باید ممنوع شود».

دکتر ادوارد موریس، رئیس رویال کالج زنان و زایمان، در مصاحبه با گاردین گفت که این نهاد کارزاری برای ممنوعیت معاینه و ترمیم بکارت راه انداخته است، زیرا این کارها «پیوندی ناگسستنی» با آزار و خشونت علیه زنان و دختران دارد.

او افزود: «پیام روشن ما به متخصصان بهداشت و درمان این است که هیچ‌یک از این کارها در دنیای پزشکی جایی ندارد و نباید تحت هیچ شرایطی انجام شود. اگر مطلع شویم کسی دست به این کارها زده است، به سازمان نظام پزشکی گزارش می‌دهیم تا اقدام مقتضی را انجام دهند. زنان حق دارند اختیار سلامت جنسی و تناسلی خود را داشته باشند.»

در این گزارش دولتی همچنین آمده است: «دولت می‌داند که ممنوعیت این اعمال، تنها راه مبارزه با این باورهای نادرست و کج‌فهمی‌ها در رابطه با باکرگی نیست و باید در سطح وسیع‌تر به جامعه آموزش داد. این کار با برگزاری میزگردی با افراد ذی‌نفع اصلی آغاز شده‌ است تا برای یافتن بهترین راه‌های آموزش و آگاهی‌رسانی عمومی درباره این مشکلات گفت‌وگو کنند و ببینند چه اقدام‌های هدف‌مندی باید در گروه‌های گوناگون جامعه انجام داد و چگونه این را با اقدام‌های وسیع‌تر برای جلوگیری از آزار به بهانه آبرو، و مبارزه با آن هماهنگ کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان