دونالد ترامپ نفر اول نظرسنجی انتخابات ۲۰۲۴

ترامپ در رقابت اولیه، حمایت ۵۷ درصد رای‌دهندگان اصلی جمهوری‌خواه را دارد

دونالد ترامپ هنوز رسما برنامه‌هایش برای راه‌اندازی سومین کارزار ریاست‌جمهوری‌ خود را اعلام نکرده است - MANDEL NGAN / AFP

شواهد نشان می‌دهد فقط کمی بیش از یک سال پس از حمله تعدادی از طرفداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق‌ آمریکا، به ساختمان کنگره ایالات متحده برای جلوگیری از تایید پیروزی رئیس‌جمهور بعدی در انتخابات ۲۰۲۰، اکثریت چشمگیری از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه می‌خواهند چهار سال دیگر نیز او را ساکن کاخ سفید کنند.

بر اساس نظرسنجی جدید هاروارد/هریس، ترامپ در رقابت اولیه، حمایت ۵۷ درصد رای‌دهندگان اصلی جمهوری‌خواه را دارد و ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا و مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری، با فاصله زیاد به ترتیب با ۱۲ و ۱۱ درصد آرا در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

نتایج این نظرسنجی که ابتدا در نشریه هیل منتشر شد، گواه دیگری است از این‌که دوره چهار ساله پرآشوب ترامپ در کاخ سفید که به شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و سنا منجر شد، هنوز محافل جمهوری‌خواه را از این ستاره سابق نمایش‌های واقع‌نمای تلویزیونی جمهوری‌خواهان دلسرد نکرده است.

ترامپ هنوز رسما برنامه‌هایش برای راه‌اندازی سومین کارزار ریاست‌جمهوری‌ خود را اعلام نکرده اما بنا بر گزارش‌ها، در حال سبک‌سنگین کردن این موضوع است؛ زیرا نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری احتمالا به او در جلوگیری از بازرسی‌ قانونی بنگاه معاملات ملکی ترامپ و سایر موضوع‌ها کمک خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اگر او در نهایت تصمیم بگیرد از عرصه سیاسی ریاست‌جمهوری کنار بکشد، دسانتیس و پنس ناگهان به مبارزات اولیه کوبنده و طولانی بر سر جانشینی او به عنوان پرچم‌دار جمهوری‌خواهان، وارد می‌شوند.

در پاسخ شرکت‌کنندگان این نظرسنجی به این سوال که اگر ترامپ نیاید، از چه کسی حمایت می‌کنید، دسانتیس شش امتیاز از پنس جلو بود و حمایت ۳۰ درصد از آنان را جلب کرد؛ در حالی که ۲۴ درصد پاسخ‌دهندگان از معاون سابق رئیس‌جمهوری حمایت کردند. تد کروز، سناتور تگزاس، نیز در این میدان رقابت ۱۴ درصد به دست آورد.

با این حال شاید همین ۳۰ درصد برای دسانتیس کافی باشد، مخصوصا اگر تعداد شرکت‌کنندگان جمهوری‌خواه در انتخابات بدون ترامپ زیاد باشند.

روش جمهوری‌خواهان در انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری‌ چنین است که اگر نامزدی بخواهد تایید تمام نمایندگان یک ایالت مفروض را به دست آورد، کافی است آرای اولیه زیادی داشته باشد.

بیشتر نمایندگان بالقوه جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آشکارا اعلام کرده‌اند اگر ترامپ تصمیم بگیرد نامزد شود، با او رقابت نخواهند کرد، اما دسانتیس چنین حرفی نزده است.

بر اساس گزارش‌های متعدد، رئیس‌جمهوری سابق که در سال ۲۰۱۸ خود با تایید دسانتیس در انتخابات اولیه جمهوری‌خواهان برای فرمانداری، او را به این مقام رساند، از این کوتاهی او در اعلام سرسپردگی دلخور است.

رئیس‌جمهوری سابق در مصاحبه اخیر خود با شان هنیتی از فاکس نیوز، وجود هرگونه تنش را انکار کرد و گفت که با دسانتیس «رابطه بسیار خوبی»‌ دارد.

این نظرسنجی نشان داد اگر ترامپ بیاید، هم‌اکنون در رقابت با رئیس‌جمهوری بایدن با رای ۴۰ تا ۶۰ درصدی جلوتر است و اگر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، نامزد دموکرات‌ها شود هم ۳۹ تا ۴۹ درصد رای خواهد داشت.

© The Independent