افت محبوبیت بایدن تمامی ندارد

میزان نارضایتی از کنگره همچنان بالا است

۵۶ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند جو بایدن عملکرد خوبی نداشته است -Ludovic MARIN / AFP 

بر اساس نظرسنجی جدید گروه پژوهشی پیو (Pew) که روز سه‌شنبه (۵ بهمن) منتشر شد، بیش از نیمی از مردم آمریکا معتقدند رئیس‌جمهوری جو بایدن در اداره مسئولیت‌های خود موفق نبوده و محبوبیت بایدن بیش از پیش کاهش یافته است.

از هر ۱۰ آمریکایی، اندکی بیش از چهار نفر (۴۱ درصد) به آقای بایدن نمره قبولی دادند و ۵۶ درصد گفتند که رئیس‌جمهوری عملکرد خوبی نداشته است؛ به طوری که کاهش میزان محبوبیت او سه درصد است که با افزایش میزان نارضایتی از او در چهار ماه بین انتشار آخرین نظرسنجی موسسه پیو و ۲۵ ژانویه برابر است.

همراه با این تغییر در میزان محبوبیت بایدن، حمایت از او در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست نیز در همین دوره زمانی بیشتر افت کرد و از ۶۷ درصد به ۶۰ درصد رسید. از انتشار آخرین نظرسنجی در ماه سپتامبر، لایحه شبکه امنیت اجتماعی موسوم به «لایحه بهسازی بهتر» که امضای رئیس‌جمهوری پای آن است، در کنگره راه به جایی نبرد و فشار برای تغییر موانع رای‌گیری و میسر شدن تصویب قانون حق رای نیز همین سرنوشت را داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقابله با انبوه لایحه‌های حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌های سراسر کشور که تلاش آشکار برای سلب حق رای از رای‌دهندگان سیاه‌پوست و سایر حوزه‌های انتخابی متمایل به حزب دموکرات بود، هدف لایحه حق رای است و ناکامی در تصویب آن یکی از آشکارترین شکست‌های  ریاست‌جمهوری بایدن تاکنون بوده است تا همچنان این پرسش مطرح باشد که آیا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای در ماه نوامبر، هیچ قانون مهم دیگری در سنا به تصویب خواهد رسید یا خیر؟

دورنمای انفعال کنگره هم که مشخصه این بهار و تابستان است، کاخ سفید را در اضطرار بیشتری قرار می‌دهد تا خواه از طریق اقدام‌های اجرایی، خواه از طریق اقدام‌های موثرتر برای متحد کردن جناح‌های حزب دموکرات در کنگره یا حتی مذاکره با جمهوری‌خواهان، برای کامیابی در حوزه خط‌‌مشی‌ها راهی پیدا کند.

در کل، این نظرسنجی موسسه پیو نشانگر نارضایتی شدید عموم مردم آمریکا از رهبر خود و چشم‌اندازهای آینده است.

بر اساس این نظرسنجی، حدود یک‌پنجم مردم آمریکا معتقدند که کشورشان در مسیر درستی پیش می‌رود و کمتر از یک‌سوم آن‌ها گفتند که اقتصاد ایالات متحده وضعیت خوبی دارد. در میان نتایج متعدد این نظرسنجی که حاکی از نگاه ناامیدانه مردم به آینده است، یکی از اندک‌شمار نقاط روشن این بود که درصد بالایی از پاسخ‌دهندگان، یعنی ۵۶ درصد، معتقد بودند کار پیدا کردن نسبت به یک سال قبل آسان‌تر شده است.

میزان نارضایتی از کنگره همچنان بالا است و گرچه دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری‌خواهان به قانون‌گذاران نمره قبولی می‌دهند، تعداد دموکرات‌هایی که از مصوبات اعضای قوه مقننه رضایت دارند، هنوز بسیار کمتر از ۵۰ درصد و کمی بیشتر از یک سوم است.

موسسه پیو این نظرسنجی را بین ۱۰ تا ۱۷ ژانویه در میان پنج هزار و ۱۲۸ نفر از مردم آمریکا انجام داد و حاشیه خطای آن هم دو درصد است.

© The Independent