«جُو عزیز، سال نخست ریاست‌جمهوری‌ تو فاجعه تمام‌عیار بود»

«سالگرد مبارک، می‌توانیم طلاق بگیریم؟»

«جُو عزیز،

سالگرد مبارک،

می‌توانیم طلاق بگیریم؟»

پیرز مورگان، مجری مشهور بریتانیایی این سه سطر را در آغاز نامه‌ای خطاب به جو بایدن نوشت که همزمان با پایان نخستین سال ریاست‌جمهوری او در روزنامه نیویورک‌پست منتشر شد.

مورگان در نامه خود خطاب به بایدن نوشت: «ببخشید، می‌دانم این بهترین پیام برای تبریک نخستین سال ریاست‌جمهوری‌ات نیست اما این احتمالا همان چیزی است که اغلب آمریکایی‌ها شامل برخی از آنان که به تو رای دادند، به آن فکر می‌کنند. من دوست ندارم چیزها را خوب جلوه دهم، بگذار صریح باشم: تو یک فاجعه بوده‌ای.»

بایدن در کنفرانس مطبوعاتی که روز چهارشنبه به همین مناسبت برگزار شد، ضمن دفاع از سیاست‌های خود شامل تصمیم فاجعه‌بار خروج از افغانستان مدعی شد که مردم آمریکا در موضوعات مهم با او هم‌نظرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مورگان در ادامه با اشاره به وعده‌های انتخاباتی بایدن از جمله «شکست کووید و ترمیم شکاف‌ها در جامعه» نوشت: «تو شکست خوردی. در دوره ریاست‌جمهوری تو تعداد جان‌باختگان کرونا بیش از دولت دونالد ترامپ بود. اومیکرون کشور را فراگرفته و سیستم تست کرونای دولت تو به شکل فاجعه‌باری کند است و تو تازه توانسته‌ای ۶۳ درصد شهروندان را قانع کنی واکسن بزنند.»

مورگان در ادامه با اشاره به دیگر وعده‌های شکست خورده بایدن در زمینه سیاست داخلی نوشت: «یادت می‌آید، گفته بودی اقتصاد را سر و سامان می‌دهی.

تو شکست خوردی، نرخ تورم به بیش از ۷ درصد رسیده و هزینه انرژی و کالاهای مصرفی رو به افزایش است.»

مجری مشهور بریتانیایی در ادامه عملکرد بین‌المللی بایدن را بدتر از سیاست داخلی او عنوان کرد و در این زمینه به تصمیم او برای رها کردن مردم افغانستان اشاره کرد.

مورگان نوشت: «بایدن ۷۸ ساله در حالی در کنفرانس اقلیمی حاضر شد تا از تهدید زیست‌محیطی پیش روی جهان سخن بگوید که به زحمت می‌توانست چشم‌هایش را باز نگهدارد، جای تعجبی نیست که حالا ولادیمیر پوتین در اندیشه حمله به اوکراین باشد چرا که ضعف آمریکا را احساس می‌کند.»

مورگان با اشاره به کاهش بی‌سابقه محبوبیت و مقبولیت بایدن در نظرسنجی‌ها نوشت: «امروز مردم آمریکا فقیرتر، ضعیف‌تر و بیماتر شده‌اند و تو حتی یک پاسخ قانع‌کننده ارایه نداده‌ای.»

در پایان نامه مورگان که با نام پیرز امضا شده، آمده است: «بیدار شو جو! وگرنه لنگ‌لنگان‌تر از هر رییس‌جمهور لنگان دیگری به سوی انتخاباتی می‌روی که در آن مردم به طلاق رای می‌دهند و به احتمال زیاد به شریک قبلی خود (دونالد ترامپ) بازمی‌گردند.»