آمریکا یکجانبه به اوکراین نیروی نظامی نمی‌فرستد

«روسیه در صورت حمله به همسایگان کوچک‌ترش، بهای سنگینی خواهد پرداخت»

Anatolii STEPANOV / AFP

کاخ سفید روز سه‌شنبه ۲۵ ژانویه، اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد ندارد یکجانبه نیروهای نظامی آمریکایی را به اوکراین بفرستد. این خبر پس از آن اعلام شد که واشنگتن به ۸۵۰۰ سرباز آمریکایی دستور آماده‌باش داد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت: «بگذارید روشن سخن بگوییم. رئیس‌جمهوری هیچ قصد یا علاقه یا تمایلی به اعزام سرباز به اوکراین ندارد.»

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه گفت مطابق دستور، نزدیک به ۸۵۰۰ سرباز آمریکایی آماده عملیات شده‌اند تا در صورت فراخوان ناتو، بتوانند در صفوف نیروهای واکنش سریع این سازمان قرار بگیرند.

در همین حال، مقام‌های ارشد دولت بایدن می‌گویند ایالات متحده آمریکا در حال گفت‌و‌گو با کشورها و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده انرژی است تا در صورت حمله روسیه به اوکراین، منابع انرژی جایگزین برای اروپا بیابند.

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «ما در تلاشیم منابع غیرروس گاز طبیعی در سراسر جهان، از شمال آفریقا و خاورمیانه گرفته تا آسیا و ایالات متحده آمریکا، را شناسایی کنیم.»

او در ادامه افزود: «ما در حال گفت‌وگو با تولیدکنندگان گاز طبیعی در سراسر جهانیم تا از ظرفیت و تمایل آنان برای افزایش موقت تولید گاز طبیعی و تخصیص این افزایش تولید به خریداران اروپایی مطمئن شویم.» اروپا برای تأمین یک‌سوم منابع گازی‌اش به روسیه وابسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گیتا گوپینات، معاون مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، می‌گوید: «تشدید بحران روسیه و اوکراین احتمالا هزینه‌ انرژی را برای بسیاری از کشورها بالا می‌برد و نرخ تورم بالا را درازمدت‌تر می‌کند.»

کانادا در اقدامی که نشانه‌ای از احتمال جنگ تعبیر می‌شود، اعلام کرد خانواده‌های دیپلمات‌هایش در اوکراین را به‌طور موقت از این کشور خارج می‌کند. وزارت خارجه سوئد نیز به شهروندانش توصیه کرد از هرگونه سفر غیرضروری به اوکراین و هرگونه سفر به کریمه و شرق اوکراین خودداری کنند.

وزارت خارجه آمریکا از خانواده‌های دیپلمات‌هایش خواست خاک اوکراین را ترک کنند و بریتانیا خبر داد برخی از کارکنان و وابستگانش را از سفارت این کشور در کی‌يف خارج می‌کند.

یک هواپیمای آمریکایی روز سه‌شنبه ۲۵ ژانویه، با مهمات و تجهیزات نظامی در پایتخت اوکراین فرود آمد و سومین محموله از بسته‌ کمکی امنیتی ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا را تحویل داد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، می‌گوید روز جمعه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تلفنی گفت‌و‌گو خواهد کرد و از او می‌خواهد هدف روسیه درباره اوکراین را روشن کند.

امانوئل مکرون و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در نشست خبری مشترک در برلین، بار دیگر تاکید کردند روسیه در صورت حمله به همسایگان کوچک‌ترش، بهای سنگینی خواهد پرداخت.

فنلاند، که عضو نیست و با روسیه هم مرز است، از افزایش آمادگی نظامی‌اش خبر داد. پتری کایاما، رئیس دانشکده جنگ در دانشگاه دفاع ملی فنلاند، با اشاره به منطقه بالتیک، گفت: «به دلیل این واقعیت که وضعیت در همسایگی بی‌ثبات‌تر شده، آمادگی نیروهای دفاعی فنلاند افزایش یافته است.»

روسیه بیش از ۱۰۰ هزار سرباز در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است و از ناتو می‌خواهد از شرق اروپا عقب بنشیند. ناتو در پاسخ، ۴۰۰۰ سرباز در پایگاه‌های چندملیتی در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان مستقر کرده است و قصد دارد حضور خود را افزایش دهد.

روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند اما بر گرفتن تضمین‌های امنیتی درخواستی‌اش مصر است. ناتو و آمریکا می‌گویند درخواست‌های روسیه پذیرفتنی نیست.