رئیس جمهوری اسرائیل برای نخستین‌بار به امارات متحده عربی سفر می‌کند

رئیس‌جمهوری اسرائیل در این سفر با حاکم دبی و برخی مقام‌های ارشد دولتی نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند

اسحاق هرتزوگ می‌گوید: «هم‌پیمانی جسورانه نوین» میان این دو کشور «خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد»-GIL COHEN-MAGEN / AFP

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، هفته آینده به امارات متحده عربی سفر می‌کند.

دفتر ریاست‌ جمهوری اسرائیل روز سه‌شنبه، ۲۵ ژانویه، اعلام کرد اسحاق هرتزوگ روزهای ۳۰ و ۳۱ ژانویه به همراه بانوی اول اسرائیل در سفر به امارات متحده عربی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات متحده عربی، دیدار می‌کنند.

به گزارش العربیه، اسحاق هرتزوگ گفت: «ما این افتخار را داریم که با انجام نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری اسرائیل به امارات متحده عربی، تاریخ را بسازیم.» و افزود این دو کشور «‌پایه‌های یک آینده مشترک نوین را پی می‌ریزند.»

رئیس‌جمهوری اسرائیل در این سفر با حاکم دبی و برخی مقام‌های ارشد دولتی نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند و بازدید از نمایشگاه دبی نیز در برنامه سفر گنجانده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازدید رسمی ۱۶ ماه پس‌ازآن صورت می‌گیرد که امارات متحده عربی به سیاست کهن عربی پایان داد و با اسرائیل ارتباط سیاسی برقرار کرد.

برقراری ارتباط میان این دو کشور در پی امضای پیمان ابراهیم رخ داد که به ابتکار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده، شکل گرفت و برخی کشورهای مسلمان برای نخستین بار با اسرائیل روابط سیاسی برقرار کردند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در ماه دسامبر ۲۰۲۱ برای نخستین بار به امارات متحده عربی سفر کرد.

اسحاق هرتزوگ می‌گوید: «هم‌پیمانی جسورانه نوین» میان این دو کشور «خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد» و اینکه اسرائیل مشتاق است کشورهای عربی بیشتری به پیمان ابراهیم بپیوندند.

دیگر کشورهای عربی مانند بحرین و مراکش نیز با این پیمان، عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را آغاز کردند.

سودان نیز با برقراری ارتباط با اسرائیل موافقت کرد، اما به دلیل ناآرامی‌های سیاسی در خارطوم، پایتخت این کشور، هنوز روابطی میان این کشور و اسرائیل شکل نگرفته است.