فیلم عربی نتفلیکس جنجالی شد

در فیلم «دوستان عزیز»، گفت‌وگوهایی درباره روابط جنسی و روابط خارج از ازدواج رخ می‌دهد

مونا زکی، یکی از هنرپیشه‌های زن فیلم که در صحنه‌ای لباس زیر خود را درمی‌آورد، هدف نفرت‌پراکنی‌های آنلاین قرار گرفته است‌ـ KHALED DESOUKI / AFP

نخستین فیلم نتفلیکس به زبان عربی در مصر جنجال آفرید و به پرده‌دری و زیرپا گذاشتن ارزش‌های سنتی مصر متهم شد.

در فیلم «دوستان عزیز»، گفت‌وگوهایی درباره روابط جنسی و روابط خارج از ازدواج رخ می‌دهد و نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌شود.

داستان این فیلم در لبنان اتفاق می‌افتد و بازسازی فیلم پرطرفدار ایتالیایی «غریبه‌های بی‌نقص» است. هفت دوست که برای صرف شام دورهم جمع شده‌اند، تصمیم می‌گیرند برای بازی و سرگرمی گوشی تلفن همراه خود را روی میز بگذارند و اجازه دهند هر پیام یا تماس تازه‌ای را همه ببینند.

گفت‌وگوها و اعتراف‌هایی که رخ می‌دهد از نظر برخی توهین‌آمیز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بی‌بی‌سی، مصطفی بکری، روزنامه‌نگار مشهور تلویزیونی و نماینده مجلس مصر، می‌گوید از سازندگان فیلم به رئیس مجلس مصر شکایت کرده است. او از دولت مصر خواسته است دسترسی به نتفلیکس را مسدود کند، چرا که به گفته او، «این نخستین فیلم آن‌ها نیست که ارزش‌ها و سنت‌های مصری و مردم عرب را هدف گرفته است.»

ایمن محفوظ، وکیل مصری، می‌گوید علیه سازندگان فیلم به اتهام ترویج همجنس‌گرایی شکایت کرده است. احتمالا دلیل این اتهام وجود یک شخصیت همجنس‌گرا در این فیلم است. این وکیل مصری می‌گوید به وزیر فرهنگ مصر اخطار قانونی داده است تا از نمایش این فیلم در مصر جلوگیری کند.

اما رئیس اداره سانسور آثار هنری مصر می‌گوید این کشور نمی‌تواند فیلم «دوستان عزیز» را ممنوع کند، چرا که این فیلم تولید لبنان است.

بسیاری از بازیگران و منتقدان سینمای مصر از این فیلم دفاع کرده‌اند و اتهام‌ها علیه سازندگان فیلم را رد می‌کنند. ماگدا موریس، منتقد هنری، گفت: «فیلم دوستان عزیز همجنس‌گرایی را ترویج نمی‌کند و سنت‌های خانوادگی را نقض نکرده است.» او در ادامه افزود: «ما نمی‌توانیم این فیلم را در مصر ممنوع کنیم و مخالفان فیلم حق دارند آن را تماشا نکنند.»

الهام شاهین، هنرپیشه کهنه‌کار مصری، نیز با اعتراض به تلاش برای دخالت مجلس گفت: «مجلس هیچ ربطی به نتفلیکس ندارد و نمایندگان پاسداران مردم نیستند.» او افزود: «در نتفلیکس فیلم‌های بسیار بی‌پرواتری در دسترس است.»

مونا زکی، یکی از هنرپیشه‌های زن فیلم که در صحنه‌ای لباس زیر خود را درمی‌آورد، هدف نفرت‌پراکنی‌های آنلاین قرار گرفته است.

سندیکای هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای در دفاع از این هنرمند، اعلام کرد در مقابل هرگونه اقدامی علیه این هنرمند، از او پشتیبانی می‌کند. این سندیکا تاکید کرد در برابر آزارهای کلامی یا تهدید هنرمندان مصری، به‌دلیل کار هنری آن‌ها، بی‌تفاوت نمی‌ایستد.

 

بیشتر از فیلم