کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی ناتو در راه شرق اروپا

غرب روسیه را متهم می‌کند که با بسیج صدهزار نیروی نظامی نزدیک مرزهای اوکراین، قصد تجاوز به آن کشور را دارد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو- REUTERS/Johanna Geron/File Photo

روز دوشنبه ۲۴ ژانویه، ناتو اعلام کرد که برای تقویت دفاعی شرق اروپا، نیروهای نظامی خود را در حالت آماده‌باش قرار داده است و کشتی‌ها و هواپیماهای جنگنده به آن منطقه می‌فرستد. 

به گزارش فرانس ۲۴، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در بیانیه‌ای گفت: «ناتو اقدامات لازم را برای پاسداری و دفاع از تمام همپیمانان خود انجام می‌دهد. ما همواره هر تعرضی به قلمرو امنیتی خود را پاسخ می‌دهیم.»

در‌ واکنش، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه ایالات متحده و ناتو را به تشدید بحران از طریق «هیستری اطلاعاتی» و «اقدامات معین» متهم کرد. او افزود که خطر حمله سربازان اوکراینی به جدایی‌طلبان طرفدار روسیه، اکنون «بسیار زیاد» شده است. 

در بیانیه ناتو، به تصمیم دانمارک مبنی بر فرستادن یک ناو و هواپیماهای جنگی به کشورهای حوزه بالکتیک، استقرار نیروی دریایی اسپانیا، به‌ حالت آماده‌باش در‌آمدن یک کشتی و یک یگان زمینی از سوی هلند برای مهیا بودن امکان واکنش سریع، اشاره شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه همچنین به طرح فرانسه برای فرستادن نیروهای نظامی به رومانی اشاره می‌کند، و می‌افزاید که ایالات متحده آمریکا نیز در حال بررسی افزایش حضور نظامی خود است. 

غرب روسیه را متهم می‌کند که با بسیج صدهزار نیروی نظامی نزدیک مرزهای اوکراین، قصد تجاوز به آن کشور را دارد. اما مسکو هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله‌ای احتمالی را رد می‌کند.

کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا، خواستار تقویت نظامی شده بودند. 

ادگار رینکوویج، وزیر أمور خارجه لتونی، در توییتر نوشت: «به نقطه‌ای می‌رسیم که باید ناتو با اقدام متقابل مناسب، نسبت به تحرکات نظامی پی‌در‌پی روسیه و بلاروس در اروپا واکنش نشان دهد. زمان آن رسیده است که حضور نظامی ناتو در بال شرقی این ائتلاف، در جهت اقدام‌های دفاعی و بازدارنده، افزایش یابد.»

ناتو مصرّ است که از «اصول بنیادین» خود کوتاه نمی‌آید، و از جمله، این اصول را مبتنی بر دفاع از تمام هم‌پیمانان،  و نیز آزاد بودن هر کشوری برای برگزیدن راه خود، برمی‌شمرد. 

پس از آن که روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرد، سازمان ناتو حضور نیروهای نظامی خود را در کشورهای بالکتیک تقویت کرد و در حال حاضر درحال بررسی استقرار نیروهای نظامی بیشتر در کشورهای رومانی و بلغارستان است.

بیشتر از جهان