موارد ابتلا به اومیکرون در آفریقا رو به کاهش است

سازمان بهداشت جهانی‌، می‌گوید تا رسیدن به پایان کرونا راهی طولانی در پیش است

سازمان بهداشت جهانی‌ پیش‌تر اعلام کرده بود که تنها ۱۰ درصد از جمعیت قاره آفریقا در مقابل بیماری کرونا واکسینه شده‌اند-PIUS UTOMI EKPEI / AFP

سازمان بهداشت جهانی ‌از کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آفریقا خبر داد و اعلام کرد موج ۵۶ روزه سویه اومیکرون، کوتاه‌ترین خیز همه‌گیری کرونا تاکنون بود. پیش‌تر مقام‌های کشور آفریقای جنوبی نیز اعلام کرده بودند که موارد ابتلا به سویه اومیکرون در این کشور کاهش یافته است. بر اساس اعلام دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی‌ در قاره آفریقا، میزان ابتلا به بیماری کرونا در چهار هفته گذشته ۲۰ درصد کاهش یافت. همچنین آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری نیز هشت درصد کمتر شد.

به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل و به نقل از سازمان بهداشت جهانی‌ از زمان شیوع موج چهارم کرونا با سویه اومیکرون در آفریقا تاکنون این نخستین بار است که آمار ابتلا و مرگ‌ومیر تا این اندازه کاهش می‌یابد. ماتشیدیسو موتی، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی‌ در آفریقا درعین‌حال گفت که هنوز جدول بیماری در آفریقا تغییر نکرده است و تا زمانی که ویروس در گردش است، احتمال شیوع موج‌های بعدی همه‌گیری نیز وجود دارد. او با تاکید بر اینکه واکسیناسیون، باید در فقیرترین قاره جهان گسترش پیدا کند، خواستار دسترسی عادلانه همه افراد ازجمله ساکنان قاره آفریقا به روش‌های درمانی بیماری کرونا شد.

سازمان بهداشت جهانی‌ پیش‌تر اعلام کرده بود که تنها ۱۰ درصد از جمعیت قاره آفریقا در مقابل بیماری کرونا واکسینه شده‌اند. آماری که خبرگزاری فرانسه از میزان ابتلا و مرگ‌ومیر در اثر کرونا در قاره آفریقا منتشر کرد نشان می‌دهد که حدود ۱۱ میلیون نفر از جمعیت ۱.۲ میلیارد نفری آن به کرونا مبتلا شدند و بالغ‌بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز جان باختند.

سویه اومیکرون ویروس کرونا در ماه نوامبر ۲۰۲۱ برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد. سرعت بالای انتشار این سویه و قدرت آن در بی‌اثر کردن واکسن‌ها، سازمان بهداشت جهانی‌ را بر آن داشت که آن را در فهرست «سویه‌های نگران‌کننده کرونا» قرار دهد. سویه اومیکرون، در هفته‌های اخیر مناطق وسیعی از قاره‌های آمریکا، اروپا و آسیا را درگیر کرد و در حال تبدیل‌شدن به سویه غالب در بسیاری از کشورها است.

وزرای سلامت هفت‌کشور صنعتی (G7) به‌تازگی اعلام کردند که سویه جدید اومیکرون کرونا بزرگ‌ترین تهدید فعلی برای سلامت عمومی جهان به شمار می‌رود. بااین‌حال، اظهارنظرها درباره این سویه متفاوت است. برخی کارشناسان احتمال داده‌اند که سویه اومیکرون پایان همه‌گیری کرونا است و برخی دیگر آن را زنگ خطر سویه‌های بعدی می‌دانند. دکتر اسکات گاتلیب، رئیس سابق سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده، به‌تازگی گفت: «شاید هجوم سویه اومیکرون نشانه‌ای از رو به پایان بودن این همه‌گیری باشد» اما تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی‌، می‌گوید تا رسیدن به پایان کرونا راهی طولانی در پیش است.