حمله به زندان غویران؛ زنگ خطر ادامه حضور داعشی‌های خارجی در سوریه

بیش از هزار تن از خانواده‌های داعشی شهروند اروپا همچنان در اردوگاه‌های سوریه و عراق به سر می‌برند

پس از آنکه مشخص شد عامل اصلی حمله اخیر سازمان تروریستی داعش به زندان غویران در استان حسکه سوریه که هزاران نفر از اعضای داعش در آن نگهداری می‌شوند، داعشی‌های خارجی بوده‌اند، بحث درباره لزوم پایان دادن به حضور شهروندان خارجی که عضو داعش‌اند، بار دیگر از سر گرفته شد.

هرچند حمله به زندان غویران و درگیری میان جنگجویان داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه که مسئولیت تامین امنیت این زندان را بر عهده دارند، در چند روز گذشته پایان یافته است، خطر حمله‌های احتمالی دیگر داعش همچنان منطقه را تهدید می‌کند.

از زمان اعلام شکست داعش در مارس ۲۰۱۹، این بزرگ‌ترین حمله‌ای بود که عناصر داعش راه‌اندازی کردند و زندان غویران را هدف قرار دادند. در زندان غویران، بیش از ۱۲ هزار تن از جنگجویان وابسته به داعش که اکثر آن‌ها شهروندانی خارجی از اتباع ۵۴ کشور مختلف‌اند، نگهداری می‌شوند. زندانیان داعشی که در این زندان به سر می‌برند، خطرناک‌ترین افراد سازمان تروریستی داعش شناخته می‌شوند و باقی ماندن این افراد در سوریه به افزایش خطر آن‌ها در منطقه منجر می‌شود؛ به‌ویژه اینکه کشورهای متبوعشان از پذیرش آن‌ها خودداری می‌کنند.

در همین حال، شیار خلیل، سردبیر روزنامه لوانت مستقر در لندن، گفت که حمله اخیر به زندان غویران در حسکه، ضرورت بازگشایی پرونده جنگجویان خارجی را که از سال ۲۰۱۴ به داعش پیوسته‌اند، بار دیگر مطرح می‌کند. به گفته او، هرچند در چند سال اخیر، بارها از کشورهای متبوع این زندانیان خواسته شده است تا برای بازگرداندن آن‌ها اقدام کنند، در این زمینه هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، سال ۲۰۲۱ از کشورهای اتحادیه اروپا خواست شهروندان زندانی خود را به کشورهایشان بازگردانند. وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز درخواست پس فرستادن داعشی‌های زندانی در سوریه به کشورهای متبوع آن‌ها در اروپا را مطرح و بر لزوم بازپروری یا محاکمه آن‌ها در صورتی که جنایت تروریستی مرتکب شده باشند، تاکید کرد.

شیار خلیل با اشاره به اینکه هسته اصلی حمله به زندان غویران در استان حسکه سوریه، جنگجویان خارجی بودند، گفت: «کشورهای اروپایی همواره ادعا می‌کنند که به اندازه کافی با حملات تروریستی مقابله می‌کنند؛ اما آن‌ها این حقیقت را فراموش کرده‌اند که دلیل اصلی بقای تروریسم در منطقه حفظ عناصر داعش در پایگاه‌های سابق این سازمان در سوریه و عراق است».

البته حمله سازماندهی شده داعش برای نفوذ به زندان غویران در استان حسکه تهدیدی تازه و بی‌سابقه‌ نیست. در دسامبر ۲۰۲۱ هم نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که از وقوع یک حمله طراحی شده داعش به زندان‌ها جلوگیری و محمد عبدالعواد، معروف به «رشید» که ماموریت شکستن درهای زندان غویران را در حمله اخیر بر عهده داشت، دستگیر کرده‌اند.

پیش از آن، در ماه نوامبر ۲۰۲۱، نیروهای دموکراتیک سوریه ۱۴ فرد انتحاری‌کننده تحت فرماندهی عبدالعواد را که سلاح‌های متنوع، مهمات و مواد منفجره با خود حمل می‌کردند، دستگیر کردند. افراد یادشده قصد داشتند پس از یورش به زندان، سلاح‌ها را به زندانیان داعشی تحویل دهند.

زندان غویران یکی از هفت زندانی است که در شمال شرق سوریه واقع شده و تامین امنیت آن به عهده نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن است.

به دنبال اوج‌گیری قدرت سازمان تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴، بیش از ۴۰ هزار جنگجو از جمله پنج هزار نفر از کشورهای اروپایی، به این سازمان پیوستند. حدود ۱۰ درصد از جنگجویان اروپایی در میدان‌های نبرد کشته شدند و حدود ۳۰ درصد آن‌ها به کشورهای خود بازگشتند؛ اما اینک، بیش از هزار تن از خانواده‌های داعشی شهروند اروپا همچنان در اردوگاه‌های سوریه و عراق به سر می‌برند.