دیده‌بان حقوق بشر سوریه: داعش همچنان کنترل زندان غویران را در دست دارد

در حمله داعش به زندان غویران واقع در سوریه، بیش از ۱۵۰ عضو زندانی این گروه تروریستی گریختند

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه از آخرین تحولات مربوط به وقایع زندان غویران در الحسکه، واقع در شمال شرق سوریه، خبر داد.

به گزارش اسکای نیوز عربی، رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، با بیان اینکه کنترل این زندان همچنان در دست داعش است، گفت: «بیش از ۱۵۰ عضو داعش از زندان فرار کردند، ۱۳۰ نفر از آن‌ها دوباره دستگیر، و ده‌ها نفر کشته شدند. ضمن اینکه افراد داعش تعدادی از کارگران زندان را گروگان گرفته‌اند و هنوز مشخص نیست که آن‌ها را کشته‌‌اند یا خیر.»

روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ ژانویه، منابع خبری از حمله داعش به زندانی تحت مدیریت مبارزان کرد در استان الحسکه سوریه و فراری دادن تعدادی از زندانیان داعشی خبر دادند. امروز شنبه ۲ بهمن، نیز مقاومت آنان برای در دست داشتن کنترل زندان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نیروهای دموکراتیک سوری با حمایت‌های بین‌المللی به جست‌وجوی فراریان از زندان ادامه می‌دهند و حمله هوایی به ساختمانی در مجاورت زندان که گمان می‌رود عناصر داعش آن‌جا باشند، نیز محتمل است.

رامی عبدالرحمن همچنین خواستار بررسی چگونگی بروز این اتفاق شد و گفت پرسش‌های زیادی در مورد ارتباط اعضای داعش با احزاب خارج از زندان و دستیابی آنان به سلاح در بین است.

او در اختیار گرفتن کنترل این زندان به‌دست داعش را به فیلمی هالیوودی تشبیه کرد و هشدار داد: «۱۹ هزار عنصر تروریستی وابسته به این سازمان افراطی در زندان‌های نیروهای دموکراتیک سوریه هستند که درصورت بی‌توجهی، می‌تواند مانند یک بمب ساعتی منطقه را تهدید ‌کند.»

غویران بزرگ‌ترین زندان در میان چندین زندان معروف است که هزاران جنگجوی داعش در آن نگهداری می‌شوند. این دومین بار از دسامبر گذشته است که داعش در تلاش برای آزادی نیروهای زندانی‌اش، به این زندان حمله می‌کند.

شبه‌نظامیان داعش از طریق «تلگرام» اعلام کردند که جنگجویان آنان از شامگاه پنجشنبه ۲۰ ژانویه، حمله گسترده‌ای به زندان غویران را آغاز کردند. حمله به این زندان یکی از سنگین‌ترین حملات داعش از زمان اعلام شکست این گروه در سوریه در مارس ۲۰۱۹ است.

داعش مدت‌ها مناطق وسیعی از سوریه و عراق را تحت کنترل داشت، تا اینکه در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در درگیری با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای نظامی عراق، از این سرزمین‌ها بیرون رانده شد. با این حال، این سازمان همچنان به حملاتش در سوریه و عراق برای آزادی اعضای زندانی‌اش ادامه می‌دهند.

پس از حمله به زندان غویران، یک منبع امنیتی آگاه از تشدید اقدام‌های امنیتی در زندان‌های عراق برای پیشگیری از حمله احتمالی داعش خبر داد. او اعلام کرد که پس از فرار بعضی از عناصر داعش از زندان غویران، اقدام‌های امنیتی و سختگیرانه‌ای در زندان‌های التاجی، الکفل، و الحوت که اعضای داعش در آن‌ها محبوس‌اند، در نظر گرفته شده است.

بیشتر از جهان