افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت گل هم‌زمان با روز مادر در ایران

افزایش قیمت‌ گل، بازار گل‌فروشی‌ها را کساد کرده است

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران اعلام کرد، قیمت انواع گل رز بین ۳۵ تا ۴۰‌ هزار تومان است - STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

محمد علیان، رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد از افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی قیمت گل هم‌زمان با «روز زن و مادر» در ایران خبر داد. به گفته او ازآنجاکه تعداد تولیدکنندگان گل در ایران کاهش یافته‌ است، قیمت گل در مناسبت‌های «ملی و مذهبی» افزایش می‌یابد. رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد با بیان اینکه قیمت گل نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۱۳۹۹) حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «در حال حاضر قیمت هر شاخه گل داوودی از ۱۵ هزار تومان به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و قیمت ۲۰ شاخه گل رز از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.» علیان، در ادامه به کاهش تعداد مغازه‌های گل‌فروشی در مشهد اشاره کرد و گفت: «در ابتدای سال جاری، ۹۳۰ مغازه گل‌فروشی در مشهد وجود داشت، اما در حال حاضر به ۶۸۰ مغازه کاهش پیدا کرده است.»

کاهش تعداد گل‌فروش‌ها و کسادی کسب‌وکار آنان در همه‌گیری گرونا موضوعی است که پیش‌تر نیز فعالان این صنف به آن اشاره کرده بودند. اگرچه طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، فروشندگان گل و گیاه در گروه شغلی یک قرار داشتند و مجاز بودند که در دوران محدودیت‌ها نیز فعالیت کنند، اما افزایش بی‌رویه قیمت دیگر کالاها موجب شد که گل به کالایی لوکس و غیرضروری تبدیل شود و مردم آن را از سبد خرید خود حذف کنند. هم‌زمان با کاهش تقاضا برای خرید گل، بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان چاره‌ای نداشتند جز اینکه گل‌های خود را دور بریزند و واحدهای صنفی خود را تعطیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا نیز آن‌طور که فعالان این صنف می‌گویند، افزایش چندین برابری قیمت گل، کاهش خرید آن را به دنبال داشته است؛ یکی از فروشندگان گل در اردبیل در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار به این موضوع اشاره کرد و گفت برخلاف سال‌های گذشته که تقاضا برای خرید گل در «روز مادر» افزایش می‌یافت، بازار امسال کساد بود. عبدالرضا حیدری، رئیس صنف گل‌فروشان چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس کسادی بازار گل‌فروشان در روز مادر به دلیل گرانی قیمت گل را تایید کرد. او با بیان اینکه بازار گل دست دلالان افتاده است، گفت: «کرونا ضرر هنگفتی به گل‌فروشان زد، در حدی که گل‌هایشان را با وانت در بیابان رها کردند و در طول سال نیز در مناسبت‌هایی مانند محرم و صفر فروش خوبی ندارند و بیشترین درآمد آن‌ها در مناسبت‌های این‌چنینی (روز مادر) است که دلالان و سودجویان از این امر برای افزایش قیمت گل به نفع خود استفاده می‌کنند.»

مصطفی پناباد، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه اهواز نیز این موضوع را تایید کرد و به خبرگزاری ایسنا گفت: «قبل از روز مادر و یا هر مناسبتی، دلالان گل را از چند روز قبل خریداری کرده و به‌صورت یخچالی دپو می‌کنند و به این دلیل در چنین روزهایی، قیمت گل خیلی بالا می‌رود و گل‌فروشان چون گل را با قیمت بالا خریداری می‌کنند، مجبور می‌شوند با قیمت بالا نیز به فروش برسانند.»

هم‌زمان با روز مادر در ایران، اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران اعلام کرد، قیمت انواع گل رز بین ۳۵ تا ۴۰‌ هزار تومان است. همچنین گل داوودی دسته‌ای ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و گل آلستومریا شاخه‌ای ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. به گفته شاهرخی، گل مریم شاخه‌ای ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، گل زنبق ۲۵ هزار تومان، قرنفل ۴۵ هزار تومان و آنتوریوم ۴۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. بااین‌حال مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت‌ گل در برخی گل‌فروشی‌ها بیش از این‌ها است؛ برای ‌مثال برخی گل‌فروشی‌ها در مناطقی از تهران، هر شاخه گل رز هلندی را تا ۶۰ هزار تومان نیز قیمت‌گذاری کرده‌اند.

 

بیشتر از اقتصاد