انوشه آشوری از زندان اوین به اعتصاب غذای وین پیوست

اعتصاب‌کنندگان وین می‌گویند تا آزادی همه گروگان‌ها در ایران به اعتصاب غذا ادامه می‌دهند

انوشه آشوری شهروند دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی سال ۱۳۹۶ وقتی‌که برای دیدار مادرش به ایران رفته بود، بازداشت شد - skynews twitter

الیکا آشوری، دختر انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی محبوس در زندان اوین، در یک پیام ویدیویی گفت که پدرش در اعتراض به «گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی ایران به اعتصاب غذای وین می‌پیوندد.

الیکا آشوری، روز شنبه ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) در پیامی که در صفحه توییترش منتشر کرد، نوشت: انوشه آشوری در همبستگی با بری روزن، گروگان‌ پیشین، و دیگر افرادی که «شجاعانه» در وین با خواست آزادی همه گروگان‌های خارجی و دوتابعیتی اعتصاب غذا کرده‌اند، از روز یکشنبه، ۲۳ ژانویه (سوم بهمن)، اعتصاب غذای خود را در زندان اوین شروع می‌کند.»

خانم آشوری با بیان اینکه نسبت به وضعیت جسمی پدرش در آستانه ۶۸ سالگی نگران است، ابراز امیدواری کرد که این اقدام توجه جهان را به مشکلات افراد دو تابعیتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته باشد و دولت بریتانیا برای آزادی پدرش اقدامی انجام دهد.

اعتصاب غذای وین از روز سه‌شنبه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) در هتل کوبورگ، محل مذاکرات احیای برجام در وین آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بری روزن، گروگان سابق سفارت آمریکا در ایران، نخستین کسی بود که اعلام کرد در اعتراض به «سیاست‌های گروگان‌گیری» ایران اعتصاب غذا می‌کند. به فاصله چند روز بعد نیز نزار زکا، گروگان سابق لبنانی آمریکایی به اعتصاب غذای او پیوست. هم‌زمان، شماری از فعالان سیاسی و مدنی نیز در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران و مرگ بکتاش آبتین به اعتصاب غذای وین پیوستند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان نیز حمایت خود را از این اقدام اعلام کردند.

بری روزن و نزار زکا گفتند که تا آزادی همه گروگان‌ها و زندانیان خارجی در ایران به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهند و حالا انوشه آشوری نیز با اعتصاب غذا در زندان اوین، خواستار رسیدگی به وضعیت خود و آزادی همه زندانیان سیاسی ازجمله زندانیان دو تابعیتی شده است.

انوشه آشوری که اکنون ۶۷ سال دارد سال ۱۳۹۶ وقتی‌که برای دیدار مادرش به ایران رفته بود، بازداشت شد. او در دادگاه‌ با اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» و «تحصیل مال نامشروع» به ۱۲ سال زندان و پرداخت ۳۳ هزار یورو محکوم شده است.

پیش‌تر جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران زندانیان دو تابعیتی را تبدیل به «اهرم فشار» در سیاست‌های خارجی خود می‌کند. زندانیان دو تابعیتی که هم‌اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند عبارتند از‌: نازنین زاغری، باقر و سیامک نمازی، احمدرضا جلالی، انوشه آشوری، ناهید تقوی، مهران رئوف، فریبا عادل‌خواه، کامران قادری و مسعود مصاحب‌.