گروگان سابق آمریکایی: معصومه ابتکار یک بازجوی خشن بود

«او در آمریکا تحصیل کرده بود ولی با ما طوری برخورد می‌کرد که گویا ما آشغال هستیم»

بری روزن، دیپلمات پیشین آمریکایی، که با خواسته آزادی گروگان‌های زندانی در ایران و وادار کردن جمهوری اسلامی به پایان بخشیدن به «دیپلماسی گروگان‌گیری» در جلوی هتل محل مذاکرات هسته‌ای در وین اعتصاب غذا کرده است، در توییتی از چهارمین روز اعتصاب خود نوشت. او از گفت‌و‌گوی سازنده‌ با رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، و نیز از نامه‌نگاری به سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری طرفین، بتوان گروگان‌های زندانی در ایران را آزاد کرد.

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار مقیم آمریکا، با بری روزن گفت‌و‌گویی انجام داد که به‌صورت زنده در رسانه‌های اجتماعی پخش شد. مسیح علی‌نژاد از بری روزن خواست نظرش را در مورد معصومه ابتکار بگوید، یکی از دانشجویان خط امام که سخنگوی گروگان‌گیران در زمان اشغال سفارت آمریکا در تهران بود.

بری روزن در توصیف معصومه ابتکار، که بعدها از مقام‌های ارشد دولت جمهوری اسلامی شد، گفت: «در کل دوران، او یک بازجوی خشن بود. او در آمریکا تحصیل کرده بود، حالا فرزندش هم در آمریکا است، ولی با ما طوری برخورد می‌کرد که گویا ما آشغال هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزن گفت رفتار ابتکار برای فرهنگ ایرانی شرم‌آور بود.

بری روزن در پاسخ به سوال مسیح علی‌نژاد که اگر معصومه ابتکار این گفت‌وگو را شاهد باشد، به او چه می‌گویید به فارسی گفت: «معصومه برو گمشو...»

روزن در جریان تصرف اشغال سفارت ایران به‌دست دانشجویان خط امام گروگان گرفته شد و ۴۱ سال پیش، پس از گذراندن ۴۴۴ روز حبس، آزاد شد.

اعتصاب غذای این شهروند آمریکایی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است و تاکنون نزار زکا، شهروند لبنانی که چهار سال در ایران زندانی بود، و چندین کنشگر سیاسی ایرانی به این اعتصاب غذا پیوسته‌اند.

بری روزن می‌گوید تلاش می‌کند برای کسانی که اکنون در ایران گروگان گرفته شده‌اند کاری کند و ایران وادار شود از دیپلماسی گروگان‌گیری دست بردارد. او خواهان آن است که یکی از پیش‌نیازهای توافق در وین آزاد کردن تمام کسانی باشد که اکنون به‌صورت گروگان در زندان‌های ایران هستند. همچنین او خواستار آن است که ایران تعهد بدهد از دیپلماسی گروگان‌گیری دست می‌کشد و در صورت گروگان‌گیری در آینده، توافق هسته‌ای فسخ شود.