دست‌کم هفت کشته در انفجار هرات

هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار را بر عهده نگرفته است

روز شنبه، ۲۲ ژانویه، انفجار یک بمب مغناطیسی کار گذاشته شده در یک خودرو در شهر هرات افغانستان، دست‌کم هفت کشته و ۹ زخمی بر جای گذاشت.  

به گزارش رسانه‌های افغانستان، این انفجار در محله حاجی‌عباسی واقع در هشت‌متری خاتم‌الانبیای هرات صورت گرفت.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. 

محمدعارف جلالی، پزشک ارشد بیمارستان منطقه هرات، به روزنامه «اطلاعات روز» گفت که چهار زن و دو مرد کشته شده‌اند‌ و پنج مرد و پنج زن هم زخمی شده‌اند. اما دقایقی پس از آن، یکی از مجروحان هم جان باخت و شمار کشته‌ها به هفت تن رسید. 

فرماندهی «امنیه» طالبان در هرات وقوع انفجار را تایید کرد و بیانیه‌ای در مورد آن منتشر کرد. در آن بیانیه آمده است که یک خودرو «نوع تونس» که «حامل مواد انفجاری» بود، منفجر شده است. طالبان وقوع تلفات را تایید کردند، اما آمار مشخصی ارائه ندادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای نظامی طالبان گفتند که تیم برای بررسی آن حادثه به محل فرستاده‌اند. 

محمود رسولی، مسئول مطبوعاتی فرمانداری طالبان در هرات، در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطالب بیانیه رسمی طالبان را تکرار کرد. 

برخی منابع، از جمله خبرگزاری شفقنای افغانستان، به شیعه‌نشین بودن محل انفجار اشاره کردند.

هرات اقلیت شیعه قابل‌توجهی دارد. حدود سه درصد مردم شهر از قوم هزاره هستند که عموما شیعه‌اند. بیش از هشتاد درصد مردم آن شهر تاجیک‌ هستند و پشتون‌ها حدود ۱۰ درصد ساکنان آن را تشکیل می‌دهند. نزدیکی آن شهر به ایران، باعث شده است که روابط نزدیکی بین آن ناحیه و ایران وجود داشته باشد.

این واقعیت که اکثریت مردم شهر تاجیک هستند اما رهبری طالبان با پشتون‌ها است، موجب شده است که قدرت گرفتن طالبان در آن شهر شکلی خاص به خود بگیرد. سنت‌های اسلام در هرات نیز متفاوت از اسلامی است که طالبان مروج آن بوده‌اند و این امر به درگیری‌های بسیاری بین این گروه و مردم محلی انجامیده است. غلام‌حیدر شهامت، از مسئولان ارشد طالبان در هرات، روز جمعه در سخنانی در مسجد جامع اسلام‌قلعه، از نمازگزاران خواسته بود «با تفنگ نزد مردم» بروند و آن‌ها را به نماز خواندن وادار کنند. او همچنین گفته بود، به مردم بگویید «چهره خود را مثل پیامبر ما بکن، نه مثل خارجی‌ها.»

از جمله اقدامات طالبان پس از به قدرت رسیدن، ممنوع کردن پخش موسیقی بوده است که آن نیز با سنت‌های دیرین موسیقیایی هرات در تضاد است.