۷۰ کشته در یک هفته: کارنامه رخدادهای امنیتی افغانستان

این هفته، خشم طبیعت نیز دست‌ به‌ دست نابسامانی‌های امنیتی داد

رشته‌‌قتل‌های هفته گذشته از روز شنبه، ۲۵ دی‌، در شمال افغانستان شروع شد - Mohd RASFAN / AFP

پنج ماه از چیرگی کامل طالبان بر افغانستان می‌گذرد و در این مدت، آمار کشته‌شدگان در رویدادهای امنیتی و جنایی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. با وجود اینکه ترس مردم از طالبان و سانسور شدید رسانه‌های داخلی باعث شده بسیاری از رویدادها پنهان بمانند، اخباری که در یک هفته گذشته منتشر شدند، از کشته شدن نزدیک به ۷۰ تن بر اثر رویدادهای امنیتی و حوادث طبیعی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان حکایت دارند.

در حالی‌ که طالبان افغانستانِ پس از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ را کاملا امن و بدون دردسر‌های امنیتی تعریف می‌کند، افراد طالبان هر روز در خیابان‌های کابل و دیگر شهرهای افغانستان، به بهانه‌های مختلف به غیرنظامیان شلیک می‌کنند و راهزنان نیز در دزدی و آزار مردم کم نگذاشته‌اند.

رشته‌‌قتل‌های هفته گذشته از روز شنبه، ۲۵ دی‌، با مرگ یک زن در شهر مزارشریف، در شمال افغانستان، شروع شد. اهالی محل صبح روز یکشنبه از پیدا شدن جسد زنی در گودالی در حومه مزارشریف خبر دادند که به گفته برخی منابع محلی، در حکومت پیشین افغانستان افسر پلیس بوده است. این خبر در رسانه‌های افغانستان بازتاب نیافت اما برخی منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند که این زن به ضرب گلوله کشته شده بود و افراد طالبان او را مجرمی اخلاقی اعلام کرده‌اند.

یک روز پس از این رویداد، افراد مسلح در حوزه ششم امنیتی کابل، علی سجاد ۲۲ ساله، بازیکن تیم ملی موی‌تای (نوعی ورزش رزمی) افغانستان را هدف گرفتند. او پس از چهار روز، در بیمارستان درگذشت. سران طالبان که از تامین امنیت در سراسر افغانستان دم می‌زنند، قتل علی سجاد را به گروه‌های تبهکار و دزدان مسلح کابل نسبت دادند.

در این هفته، خشم طبیعت نیز دست‌ به‌ دست نابسامانی‌های امنیتی داد و بارش برف‌ شدید، ریزش بهمن و زلزله قوی در شمال‌غرب افغانستان، جان بسیاری از مردم را گرفت.

در روز دوشنبه، ۲۷ دی‌، زلزله‌ای به بزرگی ۴.۳ ریشتر مرکز استان بادغیس را تکان داد که در پی آن، ۲۶ نفر از جمله تعدادی کودک در این حادثه جان باختند اما تنها این رخداد طبیعی نبود که در این روز عامل مرگ مردم شد؛ بلکه در دو رویداد امنیتی در همین روز نیز سه تن از جمله یک کودک جان سپردند.

افراد طالبان در استان بدخشان هنگام تعقیب یک افسر پلیس سابق که با پسر کوچکش سوار بر خودرو در حال حرکت بود، به سمت او تیراندازی کردند که در نتیجه، تیر به سر کودک اصابت کرد و جانش را گرفت.

رویداد دیگری شبیه یک بازی کامپیوتری در شهر هرات هم به کشته شدن دکتر رجب جلالی در داروخانه‌اش منجر شد؛ روز دوشنبه، هنگامی که طالبان به راننده خودرویی که گوشه خیابان جلو داروخانه دکتر جلالی توقف کرده بود، تیراندازی کردند، ضمن کشته شدن راننده خودرو، تیر به دکتر رجب جلالی هم اصابت کرد و جان او را نیز گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سهل‌انگاری طالبان در استفاده از اسلحه تاکنون در چندین مورد جان افراد بی‌گناه را گرفته است. در یک ماه گذشته، دست‌کم سه مورد تیراندازی بی‌دلیل طالبان به افراد محلی گزارش شده که بدون هیچ علت خاصی، جان افراد را گرفته‌اند.

روز سه‌شنبه، بیست و هشتم دی‌ماه، فهرست کشته‌شدگان در رویدادهای امنیتی طولانی‌تر شد. اوایل صبح، خبر قتل حنیفه نظری، فعال مدنی اهل مزارشریف منتشر شد. طالبان او را در نزدیکی خانه‌اش با شلیک گلوله به پیشانی، از بین بردند. حنیفه از زنان معترض بلخ بود که در اعتراض‌های ماه سپتامبر شرکت داشت. به گفته برخی منابع در بلخ، او یکی از دخترانی بود که طالبان دستگیر کرده بود.

رویدادی مشابه در همان روز، کمی آنسوتر در همسایگی مزارشریف رخ داد. مهدی واحدی، از فعالان مدنی و یکی از رهبران شورای مردمی بغلان در منطقه سرخ‌کوتل این استان زیر رگبار گلوله جان باخت.

قتل‌های روز سه‌شنبه تنها به فعالان مدنی خلاصه نشد بلکه از دیگر گروه‌های اجتماعی نیز قربانیانی داشت. مرتضی، ورزشکار جوان افغان، در همین روز در حوزه دهم امنیتی شهر کابل، بر اثر شلیک گلوله افراد ناشناس جان باخت.

در کنار این رویدادها، حمله افراد جبهه مقاومت ملی به خودرو حامل نیروهای طالبان در شهرستان رخه پنجشیر نیز تلفاتی بر جا گذاشت. سخنگوی جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود تایید کرد که افراد این جبهه، با شلیک خمپاره‌انداز ۸۲ میلی‌متری به خودرو حامل افراد طالبان، هفت تن از آنان را کشته‌اند.

در ادامه رویدادهای امنیتی و قتل‌های هدفمند، روز چهارشنبه، بیست و نهم دی‌ماه، حوادث طبیعی یک‌ بار دیگر از مردم شمال شرق افغانستان قربانی گرفت و بر اثر ریزش بهمن در شهرستان راغستان بدخشان، سه نفر کشته شدند. علاوه بر حوادث طبیعی که این روز را خون‌بار کرد، در شرق افغانستان نیز رویداد امنیتی دیگر جان مردم محلی را گرفت. نیروهای طالبان پیش‌ازظهر روز چهارشنبه یک خودرو حامل مردم عادی در شهرستان نرنگ کنر در شرق افغانستان را گلوله‌باران کردند که در اثر آن، چهار تن کشته و عده‌ای زخمی شدند.

پنجشنبه، ۳۰ دی‌، با خبر بازداشت دختران معترض کابل زیر غباری از بهت و اندوه فرو رفت. نیروهای طالبان چهارشنبه‌شب به خانه تمنا زریاب و پروانه ابراهیم خیل حمله کردند و این دو زن را که از سازمان‌دهندگان اعتراض‌های زنان در کابل بودند، به همراه برخی از اعضای خانواده آنان، با خود بردند. روز پنجشنبه با وجود واکنش‌های زیادی که در رسانه‌های اجتماعی افغانستان منعکس شد، طالبان مسئولیت این حمله را به عهده نگرفتند و از این حادثه اظهار بی‌اطلاعی کردند. این خبر در برخی از رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب یافت اما تاکنون از سرنوشت این دختران اطلاعی در دست نیست.

پیک مرگ آخرین روز هفته در افغانستان را نیز بی‌نصیب نگذاشت و طالبان در شهرستان کِشِنده استان بلخ، ۱۳ نفر از جمله یک زن و یک نوزاد را تیرباران کردند. هشت تن از این کشته‌شدگان اعضای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، بودند که در درگیری با نیروهای طالبان کشته شدند و اسلحه‌ آنان به غنیمت گرفته شد. عبدالقدیر، افسر نیروهای ویژه پلیس پیشین افغانستان و معاون فرماندهی پلیس شاهراه بلخ در دولت سابق، نیز در جمع کشته‌شدگان است.

یک جمع‌بندی ساده تعداد کشته‌های رویدادهای هفته گذشته در افغانستان را دست‌کم ۷۰ تن نشان می‌دهد؛ با این حال طالبان همچنان مدعی‌اند که امنیت سراسری را در افغانستان تامین کرده‌اند. مقام‌های طالبان هر روز از آن عده از مردم افغانستان که کشور خود را ترک کرده‌اند، می‌خواهند به وطن بازگردند و زندگی عادی‌ خود را در پیش گیرند؛ این در حالی است که همچنان هزاران نفر در سرما و بی‌هیچ‌ امکاناتی، در صف‌های طولانی اداره گذرنامه، انتظار می‌کشند.

طالبان حتی در گفت‌وگو با شرکت‌های خارجی هم از امنیت ۱۰۰ درصدی در افغانستان دم می‌زنند و از آنان می‌خواهند تا برای سرمایه‌گذاری در افغانستان برنامه‌ریزی کنند.