نبرد حریب، کلید آزادسازی مارب و صنعا از دست شبه‌نظامیان حوثی

در چند روز اخیر، نیروهای عمالقه موفق شدند نقاط مهمی در حومه استان مارب را تصرف کنند

آزادسازی شهرستان حریب برای نیروهای ملی تحت حمایت ائتلاف عربی نیز اهمیت بسیاری دارد - STR / AFP

پس از آنکه در نتیجه حملات هوایی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن و عملیات گسترده‌ نظامی ارتش یمن و نیروهای عمالقه، شبه‌نظامیان حوثی در چند روز گذشته خسارت‌های فراوانی متحمل و به عقب‌نشینی از استان شبوه وادار شدند، عملیات نظامی ویژه‌ای به منظور آزادسازی شهرستان «حریب» از دست حوثی‌ها آغاز شد.

به گفته کارشناسان نظامی، آزادسازی شهرستان حریب که در سپتامبر ۲۰۲۱ به دست حوثی‌ها افتاد، می‌تواند در آزادسازی استان‌های مارب و صنعا نقش کلیدی داشته باشد و مسیر بازپس‌گیری شهرهای بزرگ یمن را هموار کند. این در حالی است که از سه‌شنبه گذشته، نیروهای عمالقه در منطقه راهبردی حریب، نبردی شدید را با شبه‌نظامیان حوثی آغاز کرده و در تلاش‌اند حوثی‌ها را از خط تدارکاتی مهمی که جبهه‌های جنوب مارب را به هم وصل می‌کند، عقب برانند.

در چند روز اخیر، نیروهای عمالقه موفق شدند نقاط مهمی در حومه استان مارب را تصرف کنند؛ علاوه بر اینکه شماری از محورهای مهم در ورودی شرقی و شمالی مرکز شهرستان حریب نیز از وجود عناصر حوثی پاکسازی شدند. شبه‌نظامیان حوثی که در این منطقه راهبردی مستقرند، از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حوثی‌ها شهرستان حریب را به پایگاهی نظامی برای شبه‌نظامیان خود در جبهه‌های راهبردی جبل بلاق، نزدیک سد مارب و مشرف به مرکز استان مارب، تبدیل کرده‌اند؛ اما با ورود نیروهای جنوب به منطقه عقبه‌ ملعا، خطوط تدارکاتی حوثی‌ها به جبهه‌های شرقی قطع شد. نیروهای عمالقه با اجرای یک طرح راهبردی، شبه‌نظامیان حوثی را در مرکز شهرستان حریب محاصره و خطوط تدارکاتی آن‌ها را قطع کردند.

عبدالناصر مملوح، مسئول بخش رسانه‌های نظامی نیروهای مشترک یمن، در مصاحبه‌ با اسکای نیوز عربی گفت که شهرستان حریب در عملیات نظامی برای آزادسازی جنوب مارب در شرق یمن اهمیت ویژه‌ای دارد. او افزود که این منطقه از لحاظ جغرافیای نظامی برای آزادسازی مناطق جنوبی استان مارب از جمله شهرستان‌های حریب، جوبه و جبل مراد، یک موقعیت راهبردی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، آزادسازی شهرستان حریب برای نیروهای ملی تحت حمایت ائتلاف عربی نیز اهمیت بسیاری دارد زیرا این منطقه خط دفاعی اصلی شبه‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم جمهوری اسلامی ایران در جنوب مارب است.

عبدالناصر مملوح با اشاره به اهمیت این منطقه برای آزادسازی یمن، گفت: «شکست شبه‌نظامیان حوثی در حریب تنها به عقب‌نشینی آن‌ها از این منطقه محدود نخواهد شد، بلکه فروپاشی آ‌ن‌ها را رقم خواهد زد و حوثی‌ها ناگزیر خواهند شد از استان مارب عقب‌نشینی کنند.»

عقب‌ راندن شبه‌نظامیان حوثی از استان مارب می‌تواند به آن‌ها ضربه‌ای شدیدی بزند و حوثی‌ها را از لحاظ نظامی با شکست بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کند و در نتیجه، زمینه برای آزادسازی شهرهای دیگر یمن نیز فراهم شود.