برندگان جایزه نوبل خواستار آزادی فوری علی یونسی و امیرحسین مرادی شدند 

کمیته دانشمندان نگران: از اینکه دو دانشجوی بااستعداد در زندان‌اند، بسیار متعجبیم

علی یونسی، برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری بازداشت شده‌اند - @Mira63330096

جمعی از برندگان جایزه نوبل و پژوهشگران دانشگاه‌های جهان در نامه‌ای مشترک، از سازمان ملل متحد خواستند از هرگونه «تلاش ممکن و عملی» برای «آزادی فوری» علی یونسی و امیرحسین مرادی استفاده کند.

نویسندگان این نامه با مخاطب قرار دادن آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، و میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، تاکید کردند که آنان نیز به دیگر محققان دانشگاهی که آزادی فوری این دو دانشجو را خواستارند، می‌پیوندند.

برندگان جایزه نوبل و محققان دانشگاه در نامه خود، با اشاره به اینکه امیرحسین مرادی و علی یونسی از آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) در بازداشت خودسرانه به سر می‌برند، اعلام کردند: «هر دو دانشجو از شکنجه‌های روحی و جسمی و بدرفتاری‌های دیگر همچون اعتراف‌های اجباری آسیب‌ دیده‌اند.» 

پروفسور نوآم چامسکی، بری بریش، برنده نوبل فیزیک، مارتین شلفی، برنده نوبل شیمی، رندی شکمن، جک ژوستاک، دیوید واینلند و ریچارد رابرتس، برندگان نوبل پزشکی، از جمله امضا‌کنندگان این نامه‌‌اند. 

پروفسور رضا افشاری از دانشگاه پیس آمریکا، پروفسور علی عرب از دانشگاه جورج تاون آمریکا، پروفسور بھرام سلطانی از دانشگاه سوربون پاریس، پروفسور رضا یونسی از دانشگاه اوپسالا سوئد و میشل اروین، مدیر انجمن فیزیک آمریکا نیز این نامه را امضا کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با انتشار نامه برندگان نوبل و محققان دانشگاه، یوجین چادنوسکی، مدیر کمیته «دانشمندان نگران» و استاد برجسته دانشگاه نیویورک، نیز در یک پیام ویدیویی از حکومت ایران خواست علی یونسی و امیرحسین مرادی را آزاد کند و «به خاطر منفعت مردم ایران اجازه دهد که شغل‌های مرسوم داشته باشند». 

چادونسکی به نمایندگی از هیئت‌مدیره کمیته دانشمندان نگران گفت: «ما از اینکه جمهوری اسلامی ایران دو دانشجوی بااستعداد و برنده المپیاد علوم را در زندان نگه می‌دارد، بسیار متعجبیم.» او در ادامه افزود: «این رفتار غیرانسانی با آن‌ها در کشوری که همه می‌دانیم مهد تمدن بشری است، شایسته نیست.» 

کمیته دانشمندان نگران نیز همچون دیگر استادان دانشگاه از حکومت ایران خواست علی یونسی و امیرحسین مرادی را آزاد کند و «ارزش و بی‌گناهی آنان را به رسمیت بشناسد». 

پیش‌تر در اردیبهشت ۱۴۰۰، نیز ۱۷۴ تن از استادان دانشگاه صنعتی شریف در نامه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته بودند که این دو دانشجو را آزاد کنند. 

سازمان عفو بین‌الملل نیز در دو بیانیه جداگانه که در ماه‌های می ۲۰۲۰ و نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، از جمهوری اسلامی ایران خواست علی یونسی و امیرحسین مرادی را «فوری» و «بدون قید و شرط» آزاد کند. در بیانیه ماه نوامبر این سازمان آمده بود: «امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی نخبه ایرانی، با اتهام جعلی در معرض محاکمه‌ای به‌شدت ناعادلانه‌اند که برای آنان خطر مجازات اعدام را به همراه دارد.» 

علی یونسی، برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری، در فروردین‌ ۱۳۹۹ و بدون اعلام دلیل دستگیری، بازداشت شدند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران آنان را به «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق»، «نگهداری اقلام انفجاری» و «فساد فی‌الارض» متهم کرده است.