گروگان سابق آمریکایی برای اعتصاب غذا مقابل هتل کوبورگ راهی وین شد

بری روزن می‌گوید آزادی «گروگان»‌ها در ایران باید اولویت باشد

بری روزن، گروگان سابق که ۴۴۴ روز در سفارت آمریکا در تهران تحت بازداشت نیروهای انقلابی و خط امام بود، از روز چهارشنبه در وین، جایی که مذاکرات احیای برجام در جریان است، اعتصاب غذا می‌کند. هدف از این اعتصاب غذا آزادی «گروگان‌»‌هایی است که به گفته بری روزن شمار آنها در ایران به دست‌کم ۲۴ نفر می‌رسد.

بری روزن که هم‌اکنون ۷۷ ساله است، در ویدیویی که در حساب توییتر خود منتشر کرد، گفت که می‌داند راه دشواری پیش رو دارد اما نمی‌تواند در مورد افرادی که در ایران گروگان‌اند سکوت کند.

بری روزن یکی از ۶۶ آمریکایی بود که ۴۲ سال قبل در زمان حمله به سفارت آمریکا در تهران گروگان گرفته شد. او و ۵۱ آمریکایی دیگر تا ۱۴ ماه پس از چهارم نوامبر ۱۹۷۹ گروگان باقی ماندند. بری روزن می‌گوید نمی‌تواند درباره دوران وحشتناکی که گروگان‌ها در ایران سپری می‌کنند- مشابه تجربه‌ای که خودش داشته، سکوت کند.

او که به زبان فارسی مسلط بود و با فرهنگ ایران آشنایی کامل داشت تنها یک سال قبل از بالا رفتن نیروهای خط امام از دیوار سفارت آمریکا در بخش مطبوعاتی مشغول به کار شده بود.

بری روزن تاکید کرد که آزادی گروگان‌ها باید اولویت باشد و باید برای تحقق این خواسته پافشاری کرد. او هشتگی با عنوان گروگان‌ها را آزاد کنید #FreeTheHostages را راه‌اندازی کرده است.

مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش بین نمایندگان ایران، اروپا، روسیه و چین و آمریکا در حالی جریان دارد که شماری از شهروندان ایرانی با تابعیت آمریکایی یا کشورهای اروپایی اروپایی عمدتا به اتهام جاسوسی در ایران در بازداشت به سر می‌برند. برخی شهروندان خارجی مانند بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی نیز در بازداشت به‌سر می‌برند.

نام برخی از دوتابعیتی‌های بازداشتی در ایران مانند نازنین زاغری، سیامک و باقر نمازی، عماد شرقی، انوشه آشوری، مراد طاهباز، احمدرضا جلالی، مهرداد رئوف، بنجامین بریر، ناهید تقوی، فریبا عادلخواه و کامران قادری رسانه‌ای شده است. اما نام برخی دیگر هنوز در رسانه‌ها مطرح نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان مذاکرات منتهی به برنامه جامع اقدام مشترک که در ایران به برجام مشهور است، موضوع آزادی شهروندان آمریکایی و دوتابعیتی‌ها مطرح بود و در روز اجرای برجام ایران برخی از آنها مانند جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست را آزاد کرد. اما برخی دیگر در ایران باقی ماندند.

از آن پس تلاش‌های زیادی برای آزادی دیگر دوتابعیتی‌ها و شهروندان خارجی زندانی در ایران انجام شد. اما همچنان تعدادی از آنها در ایران باقی‌مانده‌اند.

بسیاری بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران از این زندانیان برای امتیازگیری در مذاکره با غرب استفاده می‌کند. این در حالی است که هم اکنون نیز دولت جو بایدن به نرمش بیش از اندازه درمقابل جمهوری اسلامی ایران و ارایه امتیازهای زیاد متهم است. دولت او بارها اعلام کرده که هدف بازگشت به برجام را دنبال می‌کند اما کمتر به طور صریح درباره لزوم آزادی شهروندان آمریکایی یا اروپایی زندانی در ایران سخن گفته است.

در مقابل تهران آزادانه از آمادگی برای تبادل زندانیان سخن می‌گوید. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران از جمله چهره‌هایی بود که به‌طور آشکار موضوع آزادی این گروگان‌ها در مقابل دریافت امتیاز را مطرح می‌کرد.

در دولت ابراهیم رئیسی، هنوز هیچ یک از زندانیان دوتابعیتی آزاد نشده‌اند و اخیرا فریبا عادلخواه نیز به زندان بازگردانده شده است. آن هم در زمانی که وزیر امور خارجه فرانسه با لحنی انتقادی درباره روند کند مذاکرات احیای برجام سخن گفت.

بری روزن قصد دارد با اعتصاب غذا در مقابل هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای از تکرار تجربه برجام که در آن شماری از زندانیان پشت سر گذاشته شدند و ادامه استفاده از گروگان‌ها به عنوان اهرم در مذاکره جلوگیری کند.