رونق رمزارزها در ترکیه به دلیل سقوط آزاد لیر

در گذشته مردم برای در امان ماندن از نوسان‌های ارزی دارایی‌های خود را به دلار ذخیره می‌کردند، امروزه اما گرایش به سوی رمزارزها است

در ترکیه نیز همچون هر جای دیگری در جهان، علاقه به رمزارزها افزایش یافته است-OZAN KOSE / AFP

در نزدیکی خیابان استقلال استانبول که دل تپنده این شهر است، هرازگاهی رهگذری پشت ویترین «نکیت‌کوینز» می‌ایستد و به تابلوی چشم می‌دوزد که قیمت‌ ارزهای دیجیتالی را نشان می‌دهد. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که کاهش ارزش لیر ترکیه به افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتالی دامن زده است.

در ترکیه نیز همچون هر جای دیگری در جهان، علاقه به رمزارزها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. اما بحران اقتصادی ترکیه میلیون‌ها نفری را که پیش‌تر تنها ناظر کنجکاو این بازار بودند، بر آن داشت تا پس‌اندازهای خود را به بیت‌کوین، اتریوم، و دیگر رمزارزها تبدیل کنند. 

این مشتریان تازه رمزارزها چندان به دنبال سود نیستند، بلکه این ارزهای مجازی را گزینه‌ای برای ذخیره پس‌اندازهای خود می‌بینند، چرا که لیر ترکیه در سال گذشته ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داد.

«نکیت‌کوینز» به‌عنوان یک صرافی فیزیکی رمزارز، در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد و اکنون سه شعبه دارد. جم یلماز، بنیان‌گذار این بنگاه دلیل علاقه فزاینده مردم به رمزارزها را تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری‌‌ قابل‌ اعتماد ارزیابی می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید، بسیاری از مردم در مورد سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها کنجکاوند، اما «آنلاین» بودن بیشتر صرافی‌ها باعث نگرانی آنان است. ایده راه‌اندازی یک صرافی فیزیکی برای رمزارزها، در پاسخ به این نگرانی‌ها شکل گرفته است.

 جم‌ یلماز می‌گوید، هنوز بیشتر مشتریان او خارجی‌ها هستند، چرا که طبق مقررات کنونی ترکیه، خرید و فروش مستقیم رمزارزها به لیر ترکیه دشوار است. اما فعالان بخش رمزارز امیدوارند مقررات و قوانین نو در آینده نزدیک، این مشکل را حل کنند. 

در ماه مارس گذشته، تراکنش‌های روزانه رمزارزها در ترکیه از شمار یک میلیون گذشت.

این افزایش زمانی رخ داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، ناگهان رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار  کرد و ارزش لیر کاهش یافت. با این حال، زمانی که بانک مرکزی ترکیه در ماه آوریل استفاده از ارزهای دیجیتال را برای پرداخت‌ها ممنوع کرد، تعداد تراکنش‌ها کاهش یافت. سپس در اواخر آوریل دو صرافی بزرگ دیجیتال ترکیه سقوط کردند و دارایی صدها هزار مشتری آن‌ها از بین رفت.

اما در ماه‌های پایانی سال و با کاهش نرخ رسمی بهره بانکی و افزایش تورم، رمزارزها دوباره توان خود را بازیافتند و تراکنش‌های روزانه از یک میلیون گذشت.

اکنون در هر گوشه و کناری آگهی‌های بازرگانی به چشم می‌خورد که مردم را به ورود به این بازار تشویق می‌کنند و برخی کانال‌های تلویزیونی، ارزش روز بیت‌کوین را در کنار دلار آمریکا و یورو اعلام می‌کنند.

توران سرت، مشاور بزرگ‌ترین صرافی آنلاین رمزا‌رز ترکیه، می‌گوید رمزارزها با سرعت دارند جایگزین ارزهای خارجی، یا گزینه‌های سنتی همچون طلا می‌شوند.

او گفت، در گذشته مردم برای در امان ماندن از نوسان‌های ارزی دارایی‌های خود را به دلار ذخیره می‌کردند، امروزه اما گرایش به سوی رمزارزها است. 

بیشتر از اقتصاد