آیت‌الله خامنه‌ای: مذاکره با آمریکا اتفاق نمی‌افتد، نه در نیویورک، نه غیر از آن

«مذاکره انجام نمی‌شود، چه دو‌جانبه و چه چند‌جانبه»

تسنیم

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت، همه مسئولان یکصدا معتقدند با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد. او همچنین تاکید کرد که این مذاکرات نه به صورت دوجانبه انجام خواهد شد، نه به صورت چندجانبه. او همچنین گفت سیاست فشار حداکثری آمریکا پشیزی ارزش ندارد و نباید به بیگانه نگاه کرد. 

رهبر جمهوری اسلامی گفت:«چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد نه در نیویورک و نه غیر آن».

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای یک ماه قبل نیز با بازنشر سخنان او در سال گذشته، نظر مخالف او را برای مذاکره با آمریکا اعلام کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی همتای ایرانی او هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی می‌کنند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که احتمالا دیداری هرچند اتفاقی، بین دو رئیس‌جمهور اتفاق خواهد افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باوجود اینکه روحانی پس از اجلاس سران گروه ۷ در بیاریتز و دریافت پیشنهاد فرانسه برای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اعلام کرده بود، آماده است برای حل مشکلات با هر کسی ملاقات کند، ‌او کمتر از ۲۴ ساعت بعد حرف خود را پس گرفت.

با این وجود ترامپ از آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش همواره اعلام کرده آماده ملاقات با مقامات ایران است. او روز گذشته در واکنش به برخی خبرها در خصوص آمادگی او برای ملاقات بدون شرط با مقامات تهران، ‌در توییتر نوشت که این اخبار نادرست است.

به هر ترتیب اکنون آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان تصمیم‌گیرنده اصلی در جمهوری اسلامی قبل از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تکلیف این ملاقات را روشن کرده است. او همچنین مذاکره یا یک ترفند خوانده و می‌گوید مذاکره انجام نمی‌شود، نه در نیویورک نه غیر از آن.

بیشتر از