دو نوجوان بریتانیایی در ارتباط با گروگان‌گیری تگزاس دستگیر شدند

ماموران پلیس ضد تروریسم منطقه شمال‌غرب دو نفر را در جنوب منچستر دستگیر کردند

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از حقوق و آزادی‌های شهروندان خود علیه نفرت‌پراکنان دفاع می‌کنند -  Andy JACOBSOHN / AFP

مردی بریتانیایی با پروازی به آمریکا رفت، اسلحه‌ای خرید و در یک درگیری ۱۰ ساعته، حاضران در کنیسه‌ای واقع در تگزاس را گروگان گرفت. حالا دو نوجوان در منچستر دستگیر شده‌اند.

شنبه شب، هنگامی که ماموران اف‌بی‌آی توانستند به کنیسه جماعت بت اسرائیل ملک فیصل اکرم، اهل بلکبرن منطقه لانکشایر، به ضرب گلوله از پا درآمده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، این رویداد را «اقدامی تروریستی» خواند و پلیس بریتانیا اکنون برای تحقیق در این باره با مقام‌های آمریکا همکاری می‌کند.

پلیس کلان‌شهر منچستر (GMP) شب یکشنبه اعلام کرد ماموران پلیس ضد تروریسم منطقه شمال‌غرب دو نفر را در جنوب منچستر دستگیر کرده‌اند.

آنان گفتند این نوجوانان که سن و جنسیتشان را هنوز اعلام نکرده‌اند، برای بازجویی همچنان بازداشت‌اند.

خبر این دستگیری ساعت‌ها پس از آن پخش شد که اف‌بی‌آی گروگان‌گیر را فردی ۴۴ ساله‌ به نام اکرم معرفی کرد. او حدود ساعت ۹ شنبه شب کشته شده است.

هر چهار گروگان بدون آسیب جسمی آزاد شدند.

روز یکشنبه، لیز تراس، وزیر امور خارجه، در توییتر نوشت: «با جامعه یهودیان و همه آسیب‌دیدگان در حادثه وحشتناک تگزاس ابراز همدردی می‌کنم. ما این عمل تروریستی و یهودستیزانه را محکوم می‌کنیم.»

«ما در کنار مردم ایالات متحده، از حقوق و آزادی‌های شهروندان خود علیه نفرت‌پراکنان دفاع می‌کنیم.»

مت دیسارنو، مامور ویژه اف‌بی‌آی در این پرونده، گفت که به نظر اداره ما، «تمرکز» اکرم «فقط بر یک موضوع» بوده و آن هم «به طور خاص به جامعه یهودیان مربوط نبوده است». او افزود این اداره به «تلاش برای کشف انگیزه او» ادامه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که اکرم، آزادی عافیه صدیقی، محقق عصب‌شناس پاکستانی، را خواستار بوده است.

این محقق در سال ۲۰۰۸ به جرم اقدام به قتل یک سروان ارتش آمریکا دو سال در افغانستان حبس بود و در سال ۲۰۱۰ در ایالات متحده مجرم شناخته و به ۸۶ سال زندان محکوم شد.

اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری ایالات متحده صدیقی را که هم‌اکنون در فورت ورث تگزاس زندانی است، متهم کرده‌اند که «تسهیل‌گر و عامل القاعده»‌ است.

گلبار، برادر اکرم، گفت خانواده‌ او از شنیدن خبر کشته شدن اکرم (که با نام میانی‌اش، فیصل، نیز شناخته می‌شد) «به‌شدت متاثر» شده‌اند.

او افزود: «می‌خواهیم بگوییم به عنوان خانواده‌اش هیچ‌یک از اعمالش را توجیه نمی‌کنیم و از صمیم قلب از تمام قربانیان این حادثه تاسف‌بار عذرخواهی می‌کنیم.»

گلبار در این مطلب فیس‌بوکی‌ نوشت: «برادرم به مشکلات روانی دچار بود اما مطمئن بودیم به گروگان‌ها آسیبی نمی‌زند... بعد درگیری مسلحانه‌ای صورت گرفت و او تیر خورد و کشته شد... ما نمی‌توانستیم چیزی به او بگوییم یا کاری کنیم که متقاعد شود خود را تسلیم کند.»

او افزود: «این را هم اضافه کنیم که هرگونه حمله به هر انسانی، چه یهودی، چه مسیحی و چه مسلمان و غیره خطا است و باید همواره محکوم شود. مطلقا هیچ توجیهی ندارد که مسلمان به یهودی یا یهودی‌ به مسلمان، مسیحی، هندو و غیره یا برعکس حمله کند.»

دومینیک اسکالی، دستیار افسر پلیس، روز یکشنبه به نمایندگی از پلیس ضد تروریسم ناحیه شمال‌غرب گفت: «اول بگویم که از صمیم قلب با همه آسیب‌دیدگان رویداد وحشتناک ۱۵ ژانویه تگزاس ابراز همدردی می‌کنیم.»

«می‌توانیم با اطمینان بگوییم که مظنون کشته‌شده مالک فیصل اکرم ۴۴ ساله اصالتا اهل منطقه بلک‌برن لانکاشر است.»

«همچنین با اطمینان می‌توانم بگویم پلیس ضدتروریسم ناحیه شمال‌غرب با مقام‌های ایالات متحده در روند تحقیقات همکاری می‌کند.نیروهای پلیس این منطقه همچنان با ساکنان این محله از جمله جامعه یهودی در ارتباط‌اند و هرگونه اقدام لازم برای دلگرم کردن آنان را انجام می‌دهند.»

© The Independent