آتش‌سوزی مشکوک، تنها رسانه ویژه زنان در بلخ را ویران کرد

دو کودک در اثر آتش‌سوزی جان باختند و تجهیزات رادیو رابعه بلخی نیز نابود شد

رادیو رابعه بلخی در سال ۱۳۸۱ خورشیدی در شهر مزارشریف ایجاد شد و تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، در راستای ترویج حقوق زنان و ارائه برنامه‌های آموزشی فعالیت می‌کرد- صفحه رادیو رابعه بلخی در فیسبوک

روز شنبه ۲۵ دی (۱۵ ژانویه)، مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر اطلاعیه‌ای گفت که دفتر و تجهیزات رادیو رابعه بلخی، تنها رسانه ویژه زنان در بلخ در شمال افغانستان، در اثر آتش‌سوزی کاملا سوخته و نابود شده است. در آن حادثه دو کودک نیز جان باخته‌اند.

در اطلاعیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است که آتش‌سوزی ساعت هشت شب به وقت محلی افغانستان رخ داده است و دو کودک نیز که در آپارتمان همجوار دفتر رادیو رابعه بلخی زندگی می‌کردند، به علت مسمومیت در اثر پخش دود در فضای خانه و کمبود اکسیژن جان‌ باخته‌اند.

مسئولان گروه طالبان در بلخ، دلیل آتش‌سوزی در دفتر رادیو رابعه بلخی را مشکل فنی در کابل‌های برق دانسته و گفته‌اند که در حال بررسی آن حادثه‌اند.

با این حال، مبینه خیراندیش ساعی، از بنیان‌گذاران رادیو رابعه بلخی و مدیر مسئول پیشین آن، به ایندیپندنت فارسی گفت که آتش‌سوزی در دفتر آن رسانه مشکوک است و حادثه مذکور باید تحت بررسی بی‌طرفانه قرار گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر رادیو رابعه بلخی در یک مجتمع تجاری و غیرمسکونی به نام « مجتمع تجاری برات» در مرکز شهر مزارشریف قرار داشت که هیچ خانواده‌ای در آن زندگی نمی‌کرد و جان باختن دو کودک در اثر آتش‌سوزی نیز باعث شک و تردید در چگونگی وقوع آن رویداد شده است. هویت دو کودک جان‌باخته رسما علنی نشده است، اما به گفته مبینه خیراندیش، قربانیان آن حادثه فرزندان محافظ ساختمان بوده‌اند که با پدرشان در آنجا زندگی می‌کردند و هنگام آتش‌سوزی نتوانستند از ساختمان خارج شوند. محافظ ساختمان در جریان آتش‌سوزی در محل حضور نداشته است و کسی برای نجات کودکان نیز اقدام نکرده است.

خانم خیراندیش می‌افزاید که هیچ کس هنوز در مورد چگونگی وقوع آتش‌سوزی که منجر به جان باختن دو کودک و نابود شدن رادیو رابعه بلخی شد پاسخگو نیست و تلاش‌های او برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر در آن زمینه بی‌نتیجه مانده است. مبینه خیراندیش اخیراً و در پی سلطه طالبان بر افغانستان، شهر مزارشریف را ترک کرد و در حال حاضر در یکی از کشورهای اروپایی زندگی می‌کند. 

رادیو رابعه بلخی در سال ۱۳۸۱ خورشیدی در شهر مزارشریف ایجاد شد و تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، در راستای ترویج حقوق زنان، اطلاع‌رسانی از رویدادهای جاری کشور، و ارائه برنامه‌های آموزشی فعالیت می‌کرد.

در پانزدهم اوت سال جاری میلادی و در پی مسلط شدن طالبان بر افغانستان، رادیو رابعه بلخی به دلیل قیودات سختگیرانه و تبعیض‌آمیز طالبان، از ادامه فعالیت بازماند، اما به‌تازگی تلاش‌هایی برای از سرگیری فعالیت آن آغاز شده بود. رادیو رابعه بلخی نخستین و تنها رسانه ویژه زنان در بلخ بود و بیشتر کارکنان و خبرنگاران آن نیز زنان جوان بودند.