معاون وزیر کشور: میل به تغییرات اساسی در مردم افزایش پیدا کرده است

نگرانی از گرایش اکثریت مردم به سکولاریسم، موضوعی است که اخیرا در میان مسئولان جمهوری اسلامی افزایش یافته است

ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب‌آوری مردم کاهش پیدا کرده است- عکس از ایرنا

تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور با ابراز نگرانی از افزایش «میل به تغییرات اساسی در کشور» گفت: «اگر احساس کنیم به دلیل ناکارآمدی‌ها، نگرش مردم به سمتی می‌رود که گویا حکومت دینی در حل چالش‌های کشور موفق نیست و شاید حکومت دیگری نظیر حکومت سکولار و غیردینی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، آن زمان زنگ خطر برای ما به صدا در می‌آید. »

به گزارش ایرنا، او روز یکشنبه در دومین همایش ملی مواجه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام افزود: شاخص میل به اعتراض نیز از نشان‌گرهای مهم است. این اعتراض می‌تواند در قالب رفتارهای هنجارشکنانه یا کج روی خود را نشان دهد. از سوی دیگر ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب‌آوری مردم کاهش پیدا کرده است. 

رئیس سازمان امور اجتماعی در سخنان خود به بررسی آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: «نرخ شیوع الکل در کشور بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال است به‌طوری که سالانه بیش از پنج میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند.»

او در بخشی دیگر از آمارهایی که ارائه کرد، به «نگاه مثبت مردم به دخانیات» اشاره کرد و گفت که سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته معاون وزیر کشور سالیانه در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که البته مرگ و میر ناشی از این اقدامات حدود ۵ هزار تا ۵۵۰۰ نفر است.

نگرانی از گرایش اکثریت مردم به سکولاریسم، موضوعی است که اخیرا در میان مسئولان جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

اخیرا احمد خاتمی، نماینده علی خامنه‌ای و امام‌جمعه موقت تهران، در این باره گفت که جدایی دین از سیاست، یک سیاست رضاخانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، علی سعیدی رئیس‌دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت که متأسفانه برخی از دولتمردان، حاکمیت دینی، عمق استراتژیک نظام و دفاع از آرمان فلسطین را قبول ندارند. آن‌ها فکر می‌کنند مدلی شبیه به مالزی و سنگاپور و حداکثر ژاپن اسلامی می‌تواند مناسب باشد.

این سخنان نشان می‌دهد که حتی در میان برخی از دولتمردان جمهوری اسلامی نیز دیگر نگاه دینی برای اداره حکومت وجود ندارد.

به نظر می‌رسد، گفته‌های جانشین پیشین ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در مورد عدم اعتقاد برخی سران نظام و سیاستمدارانی که در انقلاب ۵۷ نقش داشته‌اند به حکومت دینی و ولایت‌فقیه، با واقعیت تطابق دارد. برای مثال، مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی پیشین وزیر کشور در دولت محمد خاتمی، در مصاحبه‌های متعددی صراحتاً عنوان کرده که حمایت از حکومت دینی و ولایت‌فقیه از جمله اشتباهات او در گذشته بوده است.

همچنین، برخی دیگر از اصول‌گرایان در مصاحبه‌های اخیر خود به طور تلویحی، مبانی سمبلیک حکومت دینی را مورد نقد قرار می‌دهند. در همین رابطه مهدی نصیری، سردبیر پیشین کیهان که اخیراً در صداوسیمای جمهوری اسلامی و فضای مجازی بارها به نقد حجاب اجباری پرداخته، در مصاحبه‌ای با محمود احمدی‌نژاد به طور تلویحی از رأی اکثریت برای مشروعیت یک حکومت دفاع کرد. احمدی‌نژاد نیز در پاسخ به سؤال او تأکید کرد که اگر مردم حکومتی را نخواهند، حتی اگر آن حکومت دینی هم باشد، مشروعیت ندارد.