گفت‌وگوی مقام‌های ارشد ناتو و روسیه در بروکسل بر سر بحران اوکراین

نخستین نشست «شورای ناتو-روسیه» پس از دو سال برگزار می‌شود

به موجب پیشنهاد روسیه، ناتو باید از پذیرفتن اعضای تازه، و نه فقط اوکراین، سرباز زند-OLIVIER HOSLET / POOL / AFP

به گزارش آسوشیتدپرس، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه، ۱۲ ژانویه، بار دیگر تأکید کرد هر کشور اروپایی حق دارد، اگر بخواهد، به ناتو بپیوندد. با این حال، روسیه مصر است که این سازمان نظامی دیگر عضو جدیدی نپذیرد.

وندی شرمن در توییتی نوشت: «من بار دیگر بر این اصل بنیادین نظام بین‌المللی و امنیت اروپا تأکید می‌کنم: هر کشور مستقلی حق دارد مسیر خود را برگزیند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از ناتو خواسته است که دیگر کشوری را به عضویت خود نپذیرد.

نخستین نشست «شورای ناتو-روسیه» پس از دو سال برگزار می‌شود. این نهاد دو دهه پیش شکل گرفت، اما پس از آن که روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد، از فعالیت بازایستاد و تنها نشست‌هایی پراکنده داشت که آخرین آن‌ها در سال ۲۰۱۹ برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، و الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه، پیش از آغاز نشست بسیار خشک با یکدیگر روبه‌رو شدند و در مقابل دوربین‌ها با یکدیگر دست ندادند.

وندی شرمن ریاست هیأت آمریکایی را در مقر ناتو در بروکسل بر عهده دارد.

درحالی که صدهزار سرباز روسی با پشتیبانی تانک و توپخانه و سلاح‌های سنگین نزدیک مرز اوکراین آماده هستند، دیدار روز چهارشنبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گرچه، از پیش پیدا است که احتمال شکست این نشست زیاد است.

کاله لانت، وزیر دفاع استونی، پیش از برگزاری نشست به رسانه دولتی آن کشور گفت: «این پیشنهادها به هیچ وجه پذیرفتنی نیستند.»

استونی، لتونی، و لیتوانی در کناره دریای بالتیک، عضویت در ناتو را ضامن امنیت خود می‌دانند.

به موجب پیشنهاد روسیه، ناتو باید از پذیرفتن اعضای تازه، و نه فقط اوکراین، سرباز زند و حضور نظامی خود را در کشورهای همسایه با روسیه، از جمله استونی، کاهش دهد. در مقابل، روسیه نیز تحرکات نظامی خود را محدود می‌کند و به مانورهای هوایی و دیگر ستیزه‌جویی‌ها پایان می‌دهد.

پذیرش چنین توافقی از سوی ناتو، مستلزم آن است که این سازمان بخش مهمی از پیمان تأسیس خود را کنار بگذارد. در ماده ۱۰ آن پیمان‌ که در سال ۱۹۴۹ در واشنگتن امضا شد، درهای این سازمان به روی هر کشور اروپایی که خواهان پیوستن به این سازمان نظامی و‌ مشارکت در تأمین امنیت منطقه آتلانتیک شمالی باشد و ملزومات عضویت را رعایت ‌کند، باز است. 

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، می‌گوید روسیه در انتظار پاسخی سریع است. او که از مسکو در یک نشست رسانه‌ای مجازی با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «وضعیت از منظر امنیت اروپا و منافع ملی ما به مرز بحران رسیده است.»

پسکوف ناتو را «ابزار تقابل» خواند و گفت که آن سازمان از ابتدا با چنین تعریفی شکل گرفته و توسعه یافته است؛ در نتیجه «کاملا روشن است که گسترش این سازوکار ما را تهدید می‌کند.»

سخنگوی کرملین در پاسخ به این پرسش که روسیه در صورت شکست گفت‌وگوها چه خواهد کرد، تأکید کرد که مسکو قصد تهدید و صدور «اولتیماتوم» ندارد، اما افزود که ایالات متحده آمریکا و دیگران هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد.

برخی از اعضای ناتو نگرانند که روسیه در پی بهانه‌ای برای مداخله نظامی است و درنتیجه باید از گفت‌وگوهایی که از تنش‌ها را می‌کاهد، استقبال کرد.