گفت‌وگوی وزرای خارجه چین و عربستان سعودی درباره برنامه هسته‌ای ایران

وزرای خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت روابط در حوزه انرژی به چین سفر کرده‌اند

وزیر خارجه چین گفت از کشورهای خلیج فارس برای در دست گرفتن ابتکار عمل در مسائل منطقه‌ای حمایت می‌کند- @KSAMOFA/ Twitter

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با همتای چینی خود، وانگ یی، درباره شماری مسائل اقتصادی و امنیتی، ازجمله برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات بین‌المللی مربوط به آن در وین، تبادل نظر کردند.  

به گزارش خبرگزاری چینی شینهوا، در این دیدار که روز دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه، در شهر ووشی در استان جیانگ‌سو، واقع در شرق چین انجام شد، وزرای خارجه پس از تبادل نظر جامع و کامل در زمینه روابط دوجانبه، همکاری‌های عملی و هماهنگی‌های چندجانبه به اتفاق نظر رسیدند و درمورد تقویت و ارتقای همکاری‌های دو کشور گفت‌وگو کردند.

بنابر اعلام وزارت خارجه عربستان سعودی، شاهزاده فیصل بن فرحان، ضمن تبادل نظر با وانگ یی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات جاری در وین، بر «اهمیت امنیت و ثبات در خاورمیانه» تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه چین نیز آمده است که وانگ در مورد موضوع هسته‌ای ایران گفت چین از کشورهای حوزه خلیج فارس برای ایجاد بسترهای گفت‌وگوی چندجانبه و در دست گرفتن ابتکار عمل در مسائل منطقه‌ای حمایت می‌کند و مایل است که به ایفای نقش سازنده در این زمینه ادامه دهد.

وانگ یی در این دیدار تاکید کرده است که دو طرف باید به حمایت قاطع از یکدیگر در حفظ منافع بنیادین دو کشور ادامه دهند و در کنار هم با یک‌جانبه‌گرایی و قلدری مقابله و از منافع جمعی کشورهای در حال توسعه و هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل محافظت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو طرف همچنین در مورد یمن، افغانستان و دیگر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد نگرانی مشترک تبادل نظر کردند.  به گزارش العربیه، وزرای خارجه دو کشور ضمن بررسی موضوع امنیت در افغانستان، بر «اهمیت تقویت ثبات در این کشور که درحال انطباق با زندگی تحت حاکمیت طالبان است»، تاکید کردند.

مسائل اقتصادی ازجمله چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و کمیته مشترک چین-سعودی نیز در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد که چین بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان سعودی است و براساس گزارش شورای آتلانتیک، مراوادات تجاری میان کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک به ۷۳میلیارد دلار بوده است. 

همچنین گزارشی از موسسه «امریکن اینترپرایز» نشان می‌دهد که چینی‌ها از سال ۲۰۰۵ به این‌سو، ۴۱میلیارد دلار در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

دیدار شاهزاده فیصل بن فرحان با وزیر خارجه چین، در جریان سفر رسمی پنج‌روزه نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به‌همراه وزرای خارجه چهار کشور عضو این شورا (عربستان سعودی، کویت، عمان و بحرین) به آن کشور انجام شد.  

هم‌زمان با این دیدار، نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، نیز در نشستی با حضور جمعی از مقام‌های چینی شرکت کرد.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت و یکی از سرمایه‌گذاران خارجی در کشورهای حاشیه خلیج فارس است. در این سفر که تا روز جمعه ادامه دارد و با هدف تقویت روابط در حوزه انرژی انجام شده است، وزرای خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با مقام‌های مختلف چینی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، نیز قرار است روز جمعه، ۲۴ دی‌ماه، به دعوت همتای چینی خود، به آن کشور سفر کند.