پنج نکته درمانگران اختلالات جنسی برای عموم مردم

اغواگری بدن را هم از نظر جسمی و هم روانی، برای رابطه جنسی آماده می‌کند

برای رسیدن به زندگی جنسی سالم و رضایت‌بخش، باید بتوانیم خواست‌های خود را از شریک ‌جنسی‌مان بیان کنیم و برای این کار هم ابتدا باید بدن، گرایش جنسی، و تمایلات خود را بشناسیم-Canva

شاید بخشی از نسل‌جدیدی‌ها کمتر قرار عاشقانه بگذارند، اما این بدان معنا نیست که کمتر به آمیزش جنسی علاقه دارند.

در واقع، آمیزش جنسی بخشی مهم و جدانشدنی از روابط افراد در سنین مختلف و با گرایش‌های جنسی و جنسیت‌های مختلف است.

اما چه خود را در رابطه جنسی مجرب می‌دانید و چه می‌خواهید برای اولین بار آن را تجربه کنید، به عقیده درمانگران اختلالات جنسی، نکاتی هست که همه باید در این مورد بدانند.

درمانگری اختلالات جنسی نوعی مشاوره کلامی است با هدف کمک به زوج‌ها در حل طیفی از مشکلات جنسی؛ از موانع روانی گرفته تا عوامل شخصی و پزشکی.

استفن سیندر، پزشک، نویسنده کتاب «عشق به ورزیدنش می‌ارزد»، و مجری پادکست «دکترِ رابطه» که از شبکه «کیو‌دی‌تی» پخش می‌شود،  در مصاحبه با ایندیپندنت گفت که اولین چیزی که هرکسی باید هنگام مبادرت به آمیزش جنسی بداند، این است که آمیزش «به چیزهایی بسیار فراتر از خود آمیزش ربط دارد.»

به گفته دکتر سیندر، زوج‌ها اغلب وقتی به مشکل می‌خورند که «فقط به قصد داشتن رابطه جنسی»، نسبت به هم تحریک شوند. در مقایسه با این وضعیت، راضی‌ترین زوج‌ها در واقع آن‌هایی هستند که مدام مشغول کاری هستند که او و همکارانش «هم‌جوشی» (simmering) می‌نامند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سیندر می‌گوید که «هم‌جوشی» به نوعی بسط دادن فرایند اغواگری است، «مانند همان کاری که بیشتر زوج‌های نوجوان در خلال کلاس‌های درس می‌کنند. لباس تن‌شان است، اما قطعاً رفتار شهوانی دارند. هم‌جوشی معمولاً آتش رابطه را روشن نگه می‌دارد. بدین ترتیب، وقتی واقعاً قصد برقراری رابطه جنسی دارید، لازم نیست از صفر شروع کنید.»

برای این کار می‌توان همواره رفتارهای اغواگرانه‌ای مانند بوسیدن یا نوازش همدیگر داشت، بدون آن که قصد داشته باشیم به رابطه جنسی ختم شود.

اغواگری مخصوصاً بسیار مهم است، زیرا بدن را هم از نظر جسمی و هم روانی، برای رابطه جنسی آماده می‌کند.

دکتر سیندر در این مصاحبه هم‌چنین می‌گوید که می‌خواهد به مردم بگوید، «همه به‌اوج‌رسیدن‌ها قرار نیست عین هم باشد»، و هدف زوج‌ها باید لذت بردن از آمیزش باشد، بدون آن که فقط بر رسیدن به اوج لذت جنسی تمرکز کنند.

او می‌گوید: «رسیدن به اوج لذت جنسی در حالت مطلوب، شبیه به خوردن دسر، یعنی پایانی عالی برای غذایی محشر است، و البته بعید است که کسی به خاطر نبودن دسر قید غذا را بزند.»

اما وقتی موضوع اوج لذت جنسی به میان می‌آید، ساری کوپر، درمانگر اختلالات روابط جنسی و مدیر «مرکز عشق و رابطه جنسی»، معتقد است که زنان باید آگاه باشند «همان اندازه که لذت و اوج لذت جنسی برای آن‌ها اهمیت دارد، برای شریک جنسی آن‌ها هم اهمیت دارد.»

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت و در مجله درمان اختلالات روابط جنسی و زناشویی (The Journal of Sex and Marital Therapy) چاپ شد، ۳۷ درصد زنان آمریکا در صورت تحریک شدن کلیتوریس به اوج لذت جنسی می‌رسند، در حالی که فقط ۱۸ درصد زنان گفتند که دخول مهبلی کافی است. طبق تحقیق دیگری، مردان در ۸۵ درصد اوقات به اوج لذت جنسی می‌رسند.

کوپر همچنین می‌گوید که زنان باید بدانند که آمیزش جنسی نباید با درد همراه باشد. آمیزش جنسی برای زنان به دلایل مختلفی می‌تواند همراه با درد باشد که رایج‌ترین آن خشکی آلت تناسلی است، و به معنای آن نیست که بروز چنین وضعیتی، عادی نیست. آن‌هایی که آمیزش جنسی برای‌شان دردناک است، باید از متخصصان کمک بگیرند.

سخن آخر کوپر این است که افراد باید بدانند «عزت‌نفس جنسی» چیست، و منظور او از این اصطلاح هم این است که «فرد باید تمایلات خود را بشناسد و بپذیرد، و از مهارت‌های لازم برای شناساندن آن به شریک جنسی خود نیز برخوردار باشد.»

برای رسیدن به زندگی جنسی سالم و رضایت‌بخش، باید بتوانیم خواست‌های خود را از شریک ‌جنسی‌مان بیان کنیم و برای این کار هم ابتدا باید بدن، گرایش جنسی، و تمایلات خود را بشناسیم.

(این مقاله نخستین بار در ژوییه ۲۰۲۰ منتشر شده است)

© The Independent