نگاهی به انتخابات پارلمانی پیش رو در اسرائیل

هیچ جناح سیاسی‎ ‎به تنهایی موفق به تشکیل حکومت نخواهد شد

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

با آغاز شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل که قرار است فردا سه شنبه، 17 شهریور اجرا شود، رقابت میان احزاب سیاسی به شدت رو به افزایش است. در این میان ائتلاف سیاسی که شامل احزاب ملی عربی است تا هنوز اطمینان به کسب 13 کرسی و حفظ موقعیت سابق خود را ندارد و کسب 12 کرسی نیز می تواند یک دستاورد بزرگ برای این ائتلاف به شمار رود زیرا رهبران این گروه های سیاسی، اعتماد خود را از دست داده اند و ملت فلسطین دیگر امیدی برای شرکت در انتخابات نمی بیند. در حالی که تمامی احزاب سیاسی در اسرائیل سرگرم رقابت هستند اما توجه همگان به سوی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و ائتلاف آبی سفید به رهبری ژنرال بنی گانتز است. با آن که رهبری حزب لیکود در معرض انتقادات بی شماری قرار دارد اما این حزب توانسته است موقعیت پیشتازی خود را تا کنون حفظ کند و چند کرسی از ائتلاف آبی سفید پیشتر باشد.

نظر سنجی های اخیر نشان می دهد که بنیامین نتانیاهو نمی تواند به تنهایی دولت قوی تشکیل دهد که توان مقاومت با چالش های موجود را داشته باشد. طبق این نظر سنجی، جناح راست می تواند 57 کرسی به دست آورد در حالی که جناح چپ نیز فاصله ای چندانی با جناح رقیب ندارد و می تواند دست کم 54 کرسی را به دست آورد اما حزب چپ "اسرائیل خانه ما است" به رهبری آویگدور لیبرمن، ممکن است به کسب 9 کرسی موفق شود. از سوی دیگر، بسیاری از آگاهان سیاسی باور دارند که حزب لیبرمن قصد ائتلاف با حزب لیکود را ندارد و همین مسئله، بنیامین نتانیاهو را نسبت به آینده شدیدا نگران دارد.

بنیامین نتانیاهو که خود را حامی امنیت اسرائیل معرفی می کند، در این اواخر با چالش های زیادی رو به رو شده است، حمله های موشکی حماس و درگیری با حزب الله، موقعیت بنیامین نتانیاهو را ضعیف تر ساخته و او را در برابر موج شدیدی از انتقادات قرار داده است. مطرح کردن تهدید های امنیتی ایران و حزب الله، نمایانگر نگرانی بنیامین نتانیاهو از آینده است. روی همین علت است که مقامات امنیتی اسرائیل تهدید های بنیامین نتانیاهو علیه غزه را جدی نمی گیرند و می دانند که هدف از این هیاهو، تلاش برای به دست آوردن اعتبار از دست رفته ای بنیامین نتانیاهو است.

در پیوند به این موضوع، روزنامه هاآرتص اسرائیل نوشته است نتانیاهو تلاش دارد تا ملت اسرائیل را متقاعد کند که سرنگونی حماس مهم ترین  اقدام در دستور کاری او است اما نتانیاهو سعی می کند نقش خود را در افزایش درگیری های اخیر غزه که منجر به نا امنی ها و اعتراضات گسترده ای مردمی شده است، آشکار نکند.

نتانیاهو می داند که بحران غزه، راه حل نظامی ندارد و نظامیان اسرائیلی نیز بار ها این مسئله را تکرار کردند و حتی خودش نیز تلاش دارد با همکاری مصر و هماهنگی سازمان ملل متحد، با حماس به توافق رسد. نتانیاهو به این که نوار غزه در تصرف حماس است، اعتراف می کند و حتی از مسئولان حماس می خواهد تا مسئولیت های خود را در قبال مسایل مرتبط به غزه ایفا کنند، افزون بر آن، نخست وزیر اسرائیل اجازه داد تا میلیون ها دلار پول از قطر به سازمان حماس منتقل شود. اما در عین حال در تلاش برای بزرگ نمایی تنش ها در غزه است و می خواهد با بهره برداری از این نمایش، فشار انتقاد ها را کاهش دهد. نتانیاهو از پذیرش حقیقت اوضاع خودداری می کند و ترجیح می دهد شعار های لیبرمن را که تهدید به قتل اسماعیل هنیه و ریشه کن کردن حماس کرده بود را تکرار کند. اما شکی نیست که انتخاب بنیامین نتانیاهو در دوره بعدی نخست وزیری، اسرائیل را با حوادث و دشواری های بیشتری مواجه خواهد کرد.

در همین حال، نظر سنجی های اخیر نشان می دهد که پیروزی حزب لیکود در انتخابات آینده تا هنوز حتمی نیست و چالش های زیادی و جود دارد که ممکن است مانع رسیدن حزب لیکود به پیروزی شود. بدین ترتیب ممکن است نتایج انتخابات پیش رو، پیامد های متعددی داشته باشد. نخستین سناریوی احتمالی، تشکیل حکومت راست به رهبری بنیامین نتانیاهو و ائتلاف 61 نماینده است که می تواند منجر به ایجاد یک حکومت ضعیف شود که سقوط آن در هر لحظه محتمل باشد. اما این حکومت برای بنیامین نتانیاهو یک پیروزی بزرگ و یک راه حل مناسب است و می تواند او را از اتهامات و انتقادات نجات دهد. نتانیاهو  تلاش خواهد کرد تا به بهانه ای تأمین امنیت ملی اسرائیل با لیبرمن به گفت و گو بپردازد و او را به عنوان وزیر امنیت اسرائیل انتخاب کند. تردیدی نیست که در صورت تحقق این سناریو، احتمال وقوع جنگ نسبت به سازش های سیاسی بیشتر خواهد شد. کارشناسان سیاسی عقیده دارند که بنیامین نتانیاهو در تلاش برای ایجاد همسویی با ائتلاف آبی سفید است و اگر موفق به این کار شود، پیروزی بزرگی را کسب کرده است. البته اگر بنیامین نتانیاهو نتواند، حمایت 61 نماینده را با خود داشته باشد در این صورت، رئیس جمهور اسرائیل، بنی گانتز را دستور خواهد داد تا دست به تشکیل حکومت بزند. تردیدی نیست که بنی گانتز با استفاده از فرصت، اعلام خواهد کرد که آماده است حکومت ائتلافی را با نتانیاهو و لیبرمن تشکیل دهد و ممکن است تحولات بعدی به گونه ای شکل گیرد که بنیامین نتانیاهو را از محور قدرت دور کند و سیاست های دولت اسرائیل را در قبال مسایل حقوقی و برخورد با فلسطینی ها تغییر دهد.

اما ائتلاف سیاسی که شامل احزاب فلسطینی است همچنان از مرکز تصمیم گیری های بیرون می ماند زیرا حامیان این احزاب که امیدواری بیشتری از نظام سیاسی اسرائیل ندارند تنها به داشتن چند کرسی در پارلمان  بسنده می کنند تا بتوانند از حقوق و امتیازات خود دفاع کنند. جمعیت این شهروندان در حدود یک میلیون نفر است و اگر آنها قادر به حفظ وحدت خود می بودند، می توانستند حد اقل 20 کرسی در پارلمان را به دست آورند، اما تنش های سیاسی، فرصت این همبستگی را فراهم نمی کند. متأسفانه برخی از این شهروندان از احزاب صهیونیستی پشتیبانی و حمایت می کنند.

طبق نظر سنجی ها، ممکن است این ائتلاف سیاسی حدود 9 تا 10 کرسی را به دست آورد. البته پیش از این که اختلافات درونی، طرفداران این جناح سیاسی را از هم جدا کند، آن ها توانسته بودند در انتخابات گذشته 13 کرسی را به دست آورند اما اکنون که اختلافات افزایش یافته است، بعید به نظر می رسد که این جناح سیاسی موفق به کسب موقعیت قابل ملاحظه ای در پارلمان شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه