ترکمنستان «دروازه جهنم» را می‌بندد

کارشناسان تا کنون چند بار کوشش کرده‌اند این گودال آتشین را خاموش کنند، اما همه تلاش‌ها شکست خورده است

به دستور رئیس جمهوری ترکمنستان قرار است «دروازه جهنم» در آن کشور خاموش شود. دروازه جهنم گودالی در صحرای قره‌قوم است که گاز طبیعی از آن نشت می‌کند و چندین دهه است که بی‌وقفه می‌سوزد.

به گزارش بی‌بی‌سی، قربان‌قلی بردی‌محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان، دروازه جهنم را برای سلامت مردم و زیست‌بوم، آسیب‌‌زا نامید و به اتلاف منابعی اشاره کرد که می‌تواند درآمدزا باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داستان پیدایش دروازه جهنم در صحرای قره‌قوم چندان روشن نیست. بسیاری بر این باورند که در دوران اتحاد شوروی و در جریان یک عملیات حفاری، این گودال آتشین شکل گرفت. گفته می‌شود زمین فرونشست و دکل حفاری در آن سقوط کرد. مسئولان وقت تصمیم گرفتند با آتش زدن گازی که از گودال نشت می‌شد، جلوی پراکنده شدن گاز و مسمومیت مردم را بگیرند. این آتش هیچ‌گاه خاموش نشد. اما جورج کورونیس، کاوشگر کانادایی که در سال ۲۰۱۳ این پدیده را مطالعه کرد، می‌گوید هیچ کس دقیقا نمی‌داند این ‌دهانه سوزان چگونه ایجاد شده است.

به گفته زمین‌شناسان ترکمن، این گودال بزرگ در دهه ۱۹۶۰ شکل گرفت، اما در دهه ۱۹۸۰ آتش گرفت.

دروازه جهنم یکی از جاذبه‌های گردشگری پربازدید ترکمنستان است.

رئیس جمهوری ترکمنستان در تلویزیون آن‌ کشور گفت: «ما منابع طبیعی ارزشمندی را از دست می‌دهیم که می‌توان از آن‌ها سود چشمگیری به دست آورد و درآمد آن را برای بهبود رفاه مردم به کار گرفت.»

او به مسئولان دستور داد که راه‌حلی برای فرونشاندن آتش بیابند.

کارشناسان تا کنون چند بار کوشش کرده‌اند این گودال آتشین را خاموش کنند، اما همه تلاش‌ها شکست خورده است.

رئیس جمهوری ترکمنستان با صدور فرمانی در سال ۲۰۱۸ این گودال را «درخشش قره‌قوم» نام گذاشت.

بیشتر از جهان