بکتاش آبتین، شاعر زندانی، درگذشت

علی‌رغم وضعیت وخیم جسمانی، مسئولان زندان برای مدت طولانی از اعزام او به بیمارستان خودداری می‌کردند

در پی بیماری کرونا و عوارض ناشی از تاخیر در اعزام از زندان به بیمارستان، بکتاش آبتین ظهر امروز شنبه ١٨ دی ماه ١٤٠٠ درگذشت.

بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو زندانی کانون نویسندگان ایران بود که از ۲۲ آذر ماه در پی ابتلا به کرونا و وخیم‌تر شدن حالش، در نهایت با تاخیر بسیار با مرخصی استعلاجی از بیمارستان طالقانی به بیمارستان دیگری منتقل شد اما حالش بهبود نیافت.

او از ۱۱ دی ماه برای ادامه درمان در وضعیت کمای مصنوعی قرار گرفت.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای به جزئیات نحوه انتقال بکتاش آبتین به بیمارستان و نحوه برخورد مسئولان زندان با وضعیت وخیم جسمانی او پرداخت. در این بیانیه آمده است: «بکتاش آبتین از زمان شروع علائم کرونا چندین بار به بهداری زندان اوین مراجعه کرده بود و هر بار بی هیچ تست یا معاینه‌ دقیقی با مشتی قرص به سلول بازگردانده شده بود؛ جایی که هم‌بندان‌اش می‌کوشیدند برای بهبود حال او کاری کنند؛ بی آنکه بدانند خود در معرض آلودگی به کرونا قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بالا رفتن تب و فشار خون آبتین، مسئولان زندان او را به ناچار شبانه و بدون اطلاع خانواده و هم‌بندان‌اش به بیمارستان منتقل کردند. تنها پس از پیگیری هم‌بندان و مراجعه‌ خانواده به زندان بود که مشخص شد آبتین به بیمارستان طالقانی منتقل شده است. حتی انتقال به بیمارستان نیز باعث نشد که خانواده بتوانند از وضعیت سلامتی و بیماری او مطلع شوند.»

بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان از مهر سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» در زندان به سر می‌برند. بکتاش و خندان هر کدام به شش سال زندان و باژن به سه سال و نیم زندان محکوم شده‌اند.

۲۱ فروردین امسال ۳۳۷ تن از نویسندگان، شاعران و اهالی مستقل قلم و فرهنگ طی بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی نسبت به شیوع ویروس کرونا در زندان اوین و ابتلای بکتاش آبتین به این بیماری، خواستار آزادی او، رضا خندان مهابادی، کیوان صمیمی، کیوان باژن و سایر نویسندگان و فعالان فرهنگی در بند شدند.

در شهریور ماه امسال نیز انجمن قلم آمریکا با اعطای جایزه به این سه نویسنده زندانی ایرانی، خواهان آزادی آنها شده بود.