رابرت مالی با دیپلمات سعودی در وین دیدار کرد

دیدار دو طرف پس از دیدارهای جداگانه نماینده عربستان سعودی با مقام‌های فرانسه و روسیه در روزهای گذشته صورت گرفت

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران- Mazen Mahdi / AFP

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه، با نماینده عربستان سعودی در وین دیدار کرد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، موضوع صحبت رابرت مالی با شاهزاده عبدالله بن خالد السعود، نماینده عربستان در سازمان‌های بین‌المللی، مذاکرات احیای برجام بوده و دیدار دو طرف پس از دیدارهای جداگانه نماینده عربستان سعودی با مقام‌های فرانسه و روسیه در روزهای گذشته، صورت گرفته است.

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفت‌وگوهای احیای برجام، روز پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، در توییتی، از دیدارش با نماینده عربستان سعودی و هیئت همراهش در وین خبر داد و نوشت که آن‌ها را در جریان وضعیت «گفت‌وگوهای وین» قرار داده است.

یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسش العربیه درباره دیدار روز سه‌شنبه رابرت مالی با شاهزاده عبدالله، گفت که دو طرف دیدارهای متناوبی دارند که «بخشی از تعهد آمریکا به مشورت نزدیک با شرکای منطقه‌ای درباره مذاکرات جاری است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر این گزارش، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از مدت‌ها پیش خواهان این بودند که در مذاکرات احیای برجام نماینده‌ای داشته باشند و دلیل آن را مجاورت جغرافیایی با جمهوری اسلامی ایران و تهدید مستقیم برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران برای این کشورها، بیان کردند.

عربستان سعودی حمایت خود را از توافقی که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند و متضمن امنیت منطقه باشد، اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرد که با وجود تنگنای زمانی در مذاکرات جاری با جمهوری اسلامی ایران در وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، در این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به گزارش رویترز، ژان ایو لودریان به تلویزیون بی‌اف‌ام و رادیو آرام‌سی گفت: «من همچنان معتقدم می‌توانیم به توافق دست یابیم. در چند روز گذشته، پیشرفت‌های کوچکی حاصل شده است.»

او اضافه کرد: «ما در چند روز گذشته در یک جهت مثبت در حرکت بوده‌ایم اما مسئله زمان است؛ چون اگر سریع به یک توافق نرسیم، چیزی برای مذاکره باقی نخواهد ماند.»

بیشتر از جهان