مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین: عربستان را در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار دادم

«عربستان سعودی مایل به گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده‌های منطقه‌ای است»

اولیانوف و شاهزاده عبدالله بن‌خالد درباره مذاکرات وین و چشم‌انداز گفت‌وگوهای امنیتی  خلیج فارس تبادل نظر کردند- @Amb_Ulyanov/ Twitter

هم‌زمان با برگزاری هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین، پایتخت اتریش، شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان آل‌سعود، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان‌های بین‌المللی واقع‌در وین، با همتای روس خود، میخائیل اولیانوف، دیدار و در رابطه با مذاکرات احیای برجام  گفت‌وگو کرد.

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفت‌وگوهای احیای برجام، روز پنج‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه، در توئیتی از دیدارش با نماینده عربستان سعودی و هیئت همراهش در وین خبر داد و نوشت که آن‌ها را در جریان وضعیت «گفت‌وگوهای وین» قرار داده است.

این دیپلمات ارشد روس افزود: «همچنین درباره چشم‌انداز گفت‌وگوهای امنیتی در منطقه خلیج فارس تبادل نظر کردیم.»

علاوه‌بر این، خبرگزاری جمهوری اسلامی، پیش‌تر خبر داده بود که هیئت نمایندگی عربستان سعودی در وین، روز سه‌شنبه با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا، و همچنین نمایندگان سه کشور اروپایی در مذاکرات وین، در هتل ماریوت، محل استقرار هیئت آمریکایی، نشستی برگزار کرده‌اند.  

گفت‌وگوهای نمایندگان سعودی با دیپلمات‌های ارشد حاضر در مذاکرات وین، درحالی است که دور جدید مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی نیز احتمالا به‌زودی برگزار خواهد شد. ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با یک رسانه عراقی اعلام کرد که به‌زودی بغداد میزبان دور پنجم گفت‌وگوهای بین ایران و عربستان سعودی خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنج سال پس از قطع رابطه دیپلماتیک دو کشور، ایران و عربستان سعودی با هدف کاهش تنش‌ و بهبود روابط، از اوایل سال ۱۴۰۰ مذاکراتی را آغاز کردند که چهارمین دور آن اواخر شهریورماه در بغداد برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در گقت‌وگویی با شبکه خبری الجزیره که روز پنجشنبه منتشر شد، مذاکرات با عربستان سعودی را «مثبت و سازنده» اعلام کرد و گفت: «برای از سرگیری روابط در هر زمانی آمادگی داریم.»

او همچنین صدور روادید عربستان سعودی برای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری اسلامی و بازگشت آن‌ها به جده را «اقدامی مثبت» ارزیابی کرد.

مقام‌های ایران و عربستان سعودی تایید کرده‌اند که ریاض در هفته‌های گذشته برای سه دیپلمات جمهوری اسلامی ایران روادید صادر کرده است تا به‌عنوان نمایندگان ایران در سازمان همکاری اسلامی، به شهر جده بروند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، علاوه‌بر این، به الجزیره گفت که عربستان سعودی مایل به «گفت‌وگو درباره پرونده‌های منطقه‌ای» است، اما درحال حاضر مذاکرات بر «روابط دوجانبه» تمرکز دارد.

امیرعبداللهیان افزود: «ما به ضرورت یک گفت‌وگوی منطقه‌ای گسترده، شامل عربستان سعودی، مصر و ترکیه، برای حل مسائل منطقه اعتقاد داریم.»