هشدار در باره موج سهمگین ششم ویروس کرونا

با وجود نگرانی‌ها درباره موج ششم کرونا، وزارت بهداشت واردات واکسن‌ را متوقف کرده است

وزارت بهداشت برای حمایت از واکسن‌های داخلی، واردات واکسن را متوقف کرده است‌ـ Atta KENARE / AFP

«اپلیکیشن ماسک» که رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا در شهرهای ایران را منتشر می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داد که سویه اومیکرون می‌تواند کشور را با «موج سهمگین ششم» مواجه کند.

در اطلاعیه جدید اپلیکیشن ماسک با تاکید بر ضرورت «تدابیر جدی و فوری» برای جلوگیری از افزایش تعداد مبتلایان، آمده است: «در ابتدا تصور می‌شد اومیکرون علائم خفیفی دارد و به بستری یا مرگ نمی‌انجامد. این تصور نادرست بود. کشورهای متعددی با افزایش موارد بستری مبتلایان اومیکرون مواجه هستند.»

در این اطلاعیه با اشاره به اینکه آمار واکسیناسیون در اکثر کشورهای درگیر با سویه اومیکرون بالاست، تاکید شده است: «این بدان معنی است که واکسن به‌تنهایی کافی نیست. استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت روی تجمعات ضروری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک وابسته به وزارت بهداشت، محیط‌های عمومی سرپوشیده مثل رستوران‌ها، کلاس‌های آموزشی، وسایل حمل‌ونقل عمومی، سالن‌های سینما و دورهمی‌ها و تجمع‌ها مهم‌ترین محل‌های انتقال بیماری محسوب می‌شوند.

هم‌زمان با هشدار شیوع موج ششم کرونا در ایران، تدروس آدانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، نیز با تاکید بر اینکه نباید سویه اومیکرون را «خفیف» ارزیابی کرد، در مورد «سونامی ویروس کرونا» در جهان هشدار داد. به گفته او، سویه اومیکرون ویروس کرونا مثل سویه‌های قبلی خطرناک است و می‌تواند به بستری یا مرگ افراد منجر شود.

در حالی‌که جامعه پزشکی یکصدا تاکید کرده‌اند مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا، تزریق دوز سوم واکسن کرونا است، با تمام شدن موجودی واکسن آسترازنکا در ایران، بسیاری از شهروندان بلاتکلیف مانده‌اند.

وزارت بهداشت می‌گوید کسانی که دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند می‌توانند برای دوز سوم واکسن پاستوکووک بزنند؛ در غیر این‌ صورت، باید تا رسیدن محموله‌ جدید آسترازنکا منتظر بمانند.

پیش‌تر، بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو، به‌صراحت اعلام کرده بود که واردات واکسن کرونا به ایران ممنوع شده است و نیاز ایران به واکسن با تولید داخل تامین می‌شود. اگرچه دارایی به فاصله چند روز گفته‌های خود را پس گرفت و مدعی شد که واردات واکسن ممنوع نیست، مصاحبه جدید سجاد اسماعیلی، مشاور رسانه‌ای او، با خبرگزاری رکنا حاکی از آن است که وزارت بهداشت برای حمایت از واکسن‌های داخلی، واردات واکسن را متوقف کرده است. این در حالی است که هیچ‌یک از واکسن‌های داخلی ایران تاییدیه جهانی ندارند.

علاوه بر آن، تردید در باره کارایی واکسن‌های چینی و ایرانی و محدودیت سفر به کشورهای دیگر موجب شده است که بسیاری از افراد تمایل داشته باشند برای دوز سوم واکسن آسترازنکا را بزنند. با این‌ حال، واردات این واکسن‌ در شرایطی که موج ششم ویروس کرونا جان مردم را تهدید می‌کند، متوقف شده است.