موضع غافلگیرکننده اسرائیل در قبال پرونده هسته‌ای ایران

«برای اسرائیل رسیدن به یک توافق در مذاکرات وین، بهتر از شکست مذاکرات است»

ژنرال آهارون حلیوه این نظر را در پاسخ به رئیس موساد بیان کرده است-Israel Defense Forces

بنا بر برخی گزارش‌ها، رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل در نشست عالی امنیتی کابینه این کشور در روز سه‌شنبه گذشته، گفته که برای اسرائیل، رسیدن به یک توافق در مذاکرات وین بهتر از شکست در مذاکرات است.

روزنامه تایمز اسرائیل روز پنجشنبه گزارش داد که والانیوز از قول دو تن از وزیران کابینه که در این نشست حضور داشتند، نوشته که آهارون حلیوه گفته است بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در مورد محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قطعیت بیشتری فراهم می‌کند تا شکست این گفت‌وگوها بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی.

این دو وزیر که هویت آ‌ن‌ها در گزارش فاش نشده، از قول فرمانده واحد اطلاعات ارتش اسرائیل نقل کرده‌اند که احیای برجام می‌تواند به اسرائیل -در صورت تشدید تنش با جمهوری اسلامی ایران- برای آماده‌سازی سناریوهای گوناگون وقت بیشتری دهد و موقعیت اسرائیل برای رویارویی با چنین احتمال‌هایی را بهتر کند.

به نوشته وب‌سایت خبری والانیوز، ارتش اسرائیل از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش همچنین گفته شده که ژنرال آهارون حلیوه این سخنان را در پاسخ به دیوید بارنئا، رئیس موساد، بیان کرده است. بارنئا از احیای برجام حمایت نکرده، اما خطاب به وزیران گفته که معتقد است برای تاثیرگذاری بر مقام‌های دولت ایالات متحده در مورد شرایط توافق احتمالی با جمهوری اسلامی ایران، هنوز وقت هست.

بر اساس این گزارش، رئیس موساد همچنین گفته که زمان از دست نرفته است و «ارزش دارد که وقت بگذاریم و برای گفت‌وگو با آمریکایی‌ها درباره محتوای توافق تلاش کنیم».

اسرائیل بارها مخالفت خود را با برجام و تلاش‌های جاری برای احیای آن اعلام و تصریح کرده است که نمی‌تواند پاسخگوی فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز باشد. با این حال یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، ماه گذشته گفت که کشورش در اصول، با هر توافق احتمالی میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی مخالف نیست.