روسیه برای «برقراری آرامش» در قزاقستان نیرو اعزام می‌کند

نیروهای «حافظ صلح» شرایط را که به گفته روسیه تحت تاثیر «مداخله خارجی» پدید آمده، عادی‌سازی می‌کنند

معترضان در آلماتی در اعتراض به افزایش دو برابری بهای سوخت به خیابان‌ها آمدند-Abduaziz MADYAROV / AFP

اتحاد نظامی تحت رهبری روسیه اعلام کرد که نیروهای «حافظ صلح» خود را برای «برقراری آرامش» در قزاقستان به این کشور اعزام می‌کند. روسیه همچنین معترضان را تحت تاثیر «نفوذ خارجی» توصیف و به «اغتشاش» متهم کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای حافظ صلح برای مدت محدودی در قزاقستان حضور خواهند داشت تا شرایط را که به گفته آنها تحت تاثیر مداخله خارجی پدید آمده، عادی‌سازی و باثبات کنند.

اعتراض‌ها در قزاقزستان به دنبال افزایش بهای سوخت آغاز شد. روز یکشنبه بهای سوخت در قزاقستان تقریبا دو برابر شد. قزاقستان از زمان استقلال از شوری در سال ۱۹۹۱ همواره تحت هدایت یک حزب بوده است. معترضان شعار می‌دهند: «پیرمرد برو». اشاره روشنی به نورسلطان نظربایف نخستین رئیس‌جمهور کشور که همچنان پس از کناره‌گیری در سال ۲۰۱۹ به نفوذ و مداخله خود ادامه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش خبرگزاری تاس روسیه حاکی از آن است معترضان به اقامتگاه ریاست‌جمهوری و دفتر شهردار در آلماتی یورش برده و هر دو را به آتش کشیدند.

وزارت کشور قزاقستان بدون ارایه آماری از معترضان زخمی، بازداشت و یا کشته شده، تنها با ارایه آماری از نیروهای امنیتی کشته شده اکتفا کرده و می‌گوید ۳۰۰ نفر از آنها زخمی و هشت نفر کشته شدند.

تصاویر منتشر شده از اعتراض‌ها در قزاقستان حاکی از برخورد خشن نیروهای امنیتی با معترضان است. در موارد متعددی از گاز اشک‌آور استفاده شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با ادامه اعتراض‌ها، قاسم توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی CSTO، متشکل از شش کشور باقی‌مانده از شوروی سابق که مقر آن در مسکو است، کمک خواسته است.

او معترضان را تروریست معرفی کرده و آنها را به دریافت کمک از دولت‌های خارجی که نامی از آنها نبرده، متهم کرده است.

در حال حاضر در قزاقستان وضعیت فوق‌العاده اعلام شده، دولت استعفا داده و قوانین محدود‌کننده شامل منع تردد شبانه و تجمع اجرا می‌شود.

بیشتر از جهان