حمله موشکی به دو پایگاه در عراق 

پایگاه‌های مورد استفاده آمریکایی‌ها در عراق و سوریه چند روز است زیر ضرب حملات نیروهای مرتبط با ایران قرار دارند

مقامات آمریکایی در چند هفته گذشته در مورد احتمال افزایش حمله به نیروهای آن کشور در عراق و سوریه هشدار داده‌اند-OFFICIAL SECURITY MEDIA CELL/ / AFP

روز چهارشنبه، ۵ ژانویه، دو پایگاه‌ نظامی عراق که میزبان نیروهای آمریکایی هستند، مورد حمله موشک‌های کاتیوشا قرار گرفتند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نظامی عراقی گزارش داد که یک پایگاه‌ در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد و یک پایگاه در غرب بغداد مورد حمله قرار گرفتند.

ارتش عراق در بیانیه‌ای گفت که یک پرتاب‌گر موشک حاوی یک راکت را در منطقه الجهاد در غرب بغداد، در نزدیکی فرودگاه، پیدا کرده است. 

پنج راکت نزدیک پایگاه هوایی عین‌الاسد فرود آمدند که میزبان نیروهای آمریکایی و سایر کشورهای عضو ائتلاف ضدداعش است. یکی از مقامات مسئول ائتلاف به رویترز گفت که آن حمله هیچ تلفاتی بر جای نگذاشته است. او گفت که نزدیک‌ترین موشک به پایگاه، حدود ۲ کیلومتر با آن فاصله داشته است. مقامات ارتش عراق به رویترز گفتند که موشک‌های شلیک‌شده، از نوع کاتیوشا بوده‌اند. مقامات امنیتی عراق نیز تایید کردند که آن دو حمله هیچ آسیب یا تلفاتی در بر نداشته‌اند.

ارتش عراق اعلام کرد که عملیات جست‌وجو را برای «عوامل غیرقانونی» که آن پنج راکت را شلیک کرده‌اند، آغاز کرده است. 

مقامات آمریکایی در چند هفته گذشته در مورد احتمال افزایش حمله به نیروهای آن کشور در عراق و سوریه هشدار داده‌اند. فرارسیدن سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و همراهانش، از جمله زمینه‌های این هشدار بود. 

در هفته جاری و همزمان با این سالگرد، نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های مورد استفاده آمریکایی‌ها در سوریه و عراق نیز راکت‌هایی شلیک کرده‌اند. صبح چهارشنبه، ۵ ژانویه، حمله راکتی به یکی از پایگاه‌های «نیروهای دموکراتیک سوریه» در استان دیرالزور واقع در شرق سوریه باعث تخریب یک مسجد و تهدید مردم محلی شد، هرچند آن حمله نیز تلفاتی در پی نداشت. آن پایگاه «روستای سبز» نام دارد و علاوه بر «نیروهای دموکراتیک سوریه»، گروهی که کردهای چپ‌گرای سوریه در آن تسلط دارند و نیمی از استان دیرالزور و بخش‌های وسیعی از خاک سوریه در شرق رود فرات را در اختیار دارد، میزبان مستشاران آمریکایی نیز هست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز گروهی مسئولیت حملات به عین‌الاسد و فرودگاه بغداد را به عهده نگرفته است. اما می‌توان تصور کرد که آن حملات به احتمال قوی کار نیروهای عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده باشند. سلیمانی در اولین ساعات بامداد ۳ ژانویه ۲۰۲۰، مدت کوتاهی پس از رسیدن از پروازی از دمشق، باهدف‌گیری پهپادی و به دستور دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری وقت آمریکا، در فرودگاه بغداد کشته شد. از جمله افرادی که همراه او کشته شدند، ابومهدی المهندس، از مهم‌ترین فرماندهان گروه حشد شعبی، بود.

جمهوری اسلامی ایران در تلافی بلافاصله ترور سلیمانی، دست به حمله به عین‌الاسد زده بود؛ همان حمله‌ای که طی آن هواپیمای اوکراینی تهران به کی‌یف نیز با تمامی سرنشینانش سرنگون شد تا جنایتی بزرگ رقم بخورد. ده‌ها سرباز آمریکایی نیز طی حمله موشکی ایران به قرارگاه عین‌الاسد با آسیب‌های مغزی مواجه شدند. 

حمله روز چهارشنبه، دومین حمله هفته جاری به فرودگاه بین‌المللی بغداد است. آن فرودگاه روز دوشنبه (روز سالگرد ترور سلیمانی) هم مورد حمله دو پهپاد  قرار گرفته بود که با برخورد پدافندی نیروهای عراق و ائتلاف خنثی شدند.

در روز دوشنبه نیز نیروهای پدافند عراق دو پهپاد انفجاری را سرنگون کردند. پهپادهای مزبور در حال حرکت به سوی عین‌الاسد بودند و نیروهای عراقی و متحدان آمریکایی آن‌ها را تهدید می‌کردند.

ایران در پی ترور سلیمانی وعده «انتقام سخت» داده بود و بارها آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را به عناوین مختلف تهدید کرده است. یکی از مقامات نظامی ارشد اسرائیل اخیرا دست داشتن کشورش در ترور سلیمانی را تایید کرد؛ واقعیتی که البته مدت‌ها بر ناظران پوشیده نبود و در گزارش‌های مختلفی در رسانه‌ها نیز تشریح شده بود. ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه از آمریکا خواست ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت، را محاکمه و «قصاص» کند. آقای رئیسی گفته است که اگر ترامپ محاکمه نشود، ایران دست به تلافی خواهد زد. ایران پیش از این در مورد ترور سلیمانی به سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی هم شکایت برده است. یک گزارشگر ویژه سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ ترور سلیمانی را غیرقانونی و خلاف قانون بین‌الملل خواند.

در واکنش به حمله صبح چهارشنبه ایران به پایگاه «روستای سبز» در شرق سوریه، ائتلاف ضدداعش بیانیه‌ای منتشر کرد که لحنی تندتر از معمول داشت. در این بیانیه آمده است: «عوامل شرور مورد حمایت ایران از درون زیرساخت‌های مدنی و بی‌هیچ توجهی به امنیت شهروندان غیرنظامی، به سوی ائتلاف و نیروهای دموکراتیک سوریه شلیک کردند.» 

نیروهای ائتلاف در مقابل با شلیک شش توپ به آن حمله پاسخ دادند.