سیلاب در استان‌های جنوبی؛ ۱۰ نفر جان باختند و هزاران نفر آسیب دیدند

روستای تُنبِک در شهرستان میناب با ۱۲۰ خانوار به‌طور کامل تخلیه شده است

در استان فارس، بارش‌ها و سیلاب پنج نفر را به کام مرگ کشیده است - اقتصادآنلاین

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران، از جان باختن ۱۰ نفر به دلیل وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی خبر داد و گفت که ۲۳ تن از ساکنان استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان مصدوم شده‌اند.

در خبری دیگر، مهدی ولی‌پور، رئیس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، اعلام کرد که بارش‌های اخیر در ۲۸ استان ایران رخ داده اما ۱۴ استان آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، قزوین، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، زنجان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و یزد به سیل و آب‌گرفتگی‌ دچار شده‌اند.

بر اساس اعلام رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، ۷۶ شهرستان و ۲۳۱ منطقه شهری، روستایی، عشایری و محورهای کوهستانی از سیلاب و آب‌گرفتگی روزهای اخیر  آسیب دیده‌اند و امدادرسانی به بیش از ۱۷ هزار نفر آغاز شده است. از این تعداد، دو هزار و ۲۹۱ نفر در چادرهای اضطراری اسکان یافته‌اند.

در استان فارس، بارش‌ها و سیلاب پنج نفر را به کام مرگ کشیده است. این خبر را مهدی خوبیار، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان فارس، اعلام کرد و گفت که بیش از هشت هزار نفر در این استان بر اثر سیلاب خسارت دیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شدت بارش‌ها در برخی از شهرستان‌های جنوبی به حدی بوده که انسداد مسیر‌های ارتباطی و بروز خسارات در مناطق روستایی را سبب شده است. در شهرستان لارستان، بر اثر ریزش بخشی از کوه شاه‌نشین، به برخی خانه‌های مسکونی در پایین‌دست خساراتی وارد آمده و براثر وقوع سیل، تعداد زیادی از گوسفندان روستاییان و عشایر تلف شده‌اند اما میزان دقیق خسارات هنوز براورد نشده است.

بنا بر اعلام علیرضا شهرکی، مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، ۷۰ درصد خانه‌ها در شهرستان کنارک این استان غیرقابل سکونت شده‌اند.

گزارش‌ها از استان هرمزگان نیز حاکی از آن است که همه شهرستان‌ها درگیر سیلاب‌اند اما بیشترین آسیب به شهرستان میناب و روستاهای اطراف آن وارد آمده است. در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ خانوار در استان هرمزگان خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و به گزارش ایسنا و به گفته مختار سلحشور، مدیرکل جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان، روستای تُنبِک از توابع شهرستان میناب، کاملا تخلیه شده و ۱۲۰ خانوار آن به طور اضطراری، در روستای حَکَمی اسکان داده شده‌اند.

اداره کل هواشناسی اعلام کرد که ریزش تگرگ و وزش تندباد شدید از روز ۱۴ دی‌ماه در استان هرمزگان شدت می‌گیرد. همچنین صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از بارش باران در نیمه جنوبی استان سیستان و بلوچستان و بارش برف و باران و وزش باد شدید در بیشتر نقاط ایران از روز سه‌شنبه، ۱۴ دی‌، تا روز پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، خبر داد.

او در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داد: «در استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد، بارش‌ باران، رعدوبرق و وزش‌ باد شدید و در مناطق مرتفع، بارش برف و در بخش‌هایی از مرکز، شمال غرب، شمال شرق و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پراکنده باران و برف پیش‌بینی می‌شود.»

ضیاییان با اشاره به مواج بودن دریای خزر گفت: «در سه روز آینده، در نواحی جنوب شرق و شرق وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی‌ می‌شود و خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان هم در سه روز آینده مواج و متلاطم خواهند بود. دریای خزر در روز چهارشنبه (۱۵ دی‌ماه) هم مواج پیش‌بینی می‌شود.»