دومین حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در عراق طی ۲۴ ساعت

این حملات ناموفق هم‌زمان با دومین سالگرد کشته‌شدن سلیمانی و المهندس در حمله پهپادی آمریکا انجام شد

سامانه‌های دفاعی پایگاه عین‌الاسد بامداد سه‌شنبه، دو پهپاد بال‌ثابت حامل مواد منفجره را ردگیری و منهدم کردند- @nafisehkBBC/ Twitter

یک مقام نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، از دفع یک حمله پهپادی به پایگاه هوایی عین‌الاسد، محل استقرار بخشی از نیروهای ائتلاف، در غرب عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام ائتلاف گفت که سامانه‌های دفاعی پایگاه عین‌الاسد بامداد سه‌شنبه، دو پهپاد بال‌ثابت حامل مواد منفجره را ردگیری و منهدم کردند و تلاش برای حمله، ناموفق بود.

حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد دومین حمله از این دست به نیروهای ائتلاف در عراق طی یک بازه زمانی ۲۴ ساعته بود. بامداد دوشنبه نیز نیروهای ائتلاف از سرنگونی دو «پهپاد انتحاری بال‌ثابت» خبر دادند که برای هدف قرار دادن پایگاه آن‌‌ها در محدوده فرودگاه بین‌المللی بغداد ارسال شده بودند.

در تصاویری که از بقایای پهپادهای سرنگون‌شده در روز دوشنبه منتشر شده بود، دیده می‌شد که بر روی بال پهپادها نوشته شده بود: «ثأر سلیمانی» و «عملیات ثأر القادة» که به‌معنای «انتقام سلیمانی» و «عملیات انتقام رهبران» است.

این حملات پهپادی هم‌زمان با دومین سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون پیشین نیروهای حشد شعبی، صورت گرفته است. این دو فرمانده نظامی بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ با حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امسال هم مانند سال گذشته، تهران و متحدانش در سراسر خاورمیانه، ازجمله در بغداد، راهپیمایی‌ها و مراسمی را به همین مناسبت برگزار کردند. فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی، روز شنبه در سخنرانی خود برای هواداران گروه‌های مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی در بغداد، کشتن سلیمانی و المهندس را «جنایتی ناقض حق حاکمیت ارضی عراق» دانست و خواستار تکمیل خروج نظامی آمریکا از عراق شد.

این درحالی است که دولت عراق هشتم دی‌ماه اعلام کرد که تمام نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا، آن کشور را ترک کرده‌اند. پیش‌تر آمریکا از پایان «عملیات رزمی» نیروهای آن کشور در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ خبر داده، اما گفته بود که حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و یک‌هزار نیروی ائتلاف برای مشاوره، آموزش و کمک به نیروهای ارتش عراق، در آن کشور باقی خواهند ماند. 

اما حشد شعبی و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، بارها خواستار «خروج کامل» نیروهای آمریکایی از این کشور شده و تهدید کرده‌‌اند که درصورت باقی ‌ماندنشان در عراق پس از ۳۱ دسامبر (۱۱ دی‌ماه)، به آن‌ها حمله خواهند کرد.

مقام نیروهای ائتلاف  روز سه‌شنبه در واکنش به حمله‌های اخیر، اعلام کرد: «هرچند که ما به ماموریت رزمی خود پایان داده‌ایم، همچنان از حق ذاتی دفاع از خود برخورداریم.»

او افزود: «اینها حمله به تاسیسات عراقی و حمله به مردم عراق و ارتشی است که از آن‌ها محافظت می کند. رد حضور ما در پایگاه‌های عراق به کمترین میزان ممکن رسیده است و ائتلاف دیگر پایگاه‌های خود را در عراق ندارد.»