حمله پهپادی به پایگاه نیروهای آمریکایی‌ در فرودگاه بغداد

فرمانده پدافند هوایی ارتش عراق از تصمیم خرید سامانه‌های دفاعی پیشرفته برای مقابله با پهپادها خبر داد

تصاویر بقایای پهپاد از ارتباط حمله با سالگرد کشته‌‌شدن سلیمانی و المهندس خبر می‌دهد- @hussainsami1995/ Twitter

منابع امنیتی عراق از سرنگونی دو پهپاد انتحاری هنگام نزدیک شدن به یک پایگاه محل استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در محدوده فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر دادند.

رسانه‌های عراقی، از قول منابع امنیتی این کشور گزارش دادند که بامداد روز دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه،  سامانه دفاع ضدموشکی سی‌-رم (C-RAM) دو پهپاد مسلح را که برای هدف قرار دادن پایگاه نیروهای ائتلاف ارسال شده بودند، رهگیری و منهدم کرده است.

یک مقام نیروهای ائتلاف در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، اعلام کرد درپی این حمله که حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد (به وقت بغداد) انجام شد، دو «پهپاد انتحاری بال‌ثابت» یا دو «موشک کروز دست‌ساز» سرنگون شدند. 

به گفته او، نیروهای امنیتی عراق، تحقیقات بیشتر درمورد این حمله را آغاز کرده‌اند. 

این مقام ائتلاف افزود: «این حمله آسیبی درپی نداشته، اما اینجا یک فرودگاه غیرنظامی است و انجام این نوع حملات بسیار خطرناک است.»

این حادثه که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است، هم‌زمان با دومین سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون پیشین نیروهای حشد شعبی، رخ داد. این دو فرمانده نظامی بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ با حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند. 

در تصاویری که از بقایای پهپادهای سرنگون‌شده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، دیده می‌شود که بر روی بال پهپادها نوشته شده است: «ثأر سلیمانی» و «عملیات ثأر القادة» که به‌معنای «انتقام سلیمانی» و «عملیات انتقام رهبران» است.

پایگاهی که پهپادهای انتحاری روز دوشنبه به‌سمت آن در محدوده فرودگاه بین‌المللی بغداد ارسال شده بودند، پیش‌تر پایگاه «ویکتوری» (پیروزی) خوانده می‌شد و درحال حاضر «مرکز پشتیبانی دیپلماتیک بغداد» (BDSC) نامیده می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام ائتلاف که بدون ذکر نام با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرده است، در این پایگاه، تعداد بسیار کمی از نیروهای ائتلاف مستقرند که «نقش رزمی» ندارند و «نیروهای لجستیکی، پیمانکاران و پرسنل غیرنظامی» محسوب می‌شوند. 

دولت عراق هشتم دی‌ماه اعلام کرد که تمام نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا، آن کشور را ترک کرده‌اند. پیش‌تر مقام‌های آمریکایی از پایان «عملیات رزمی» نیروهای آن کشور در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ خبر داده، اما گفته بودند که حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و یک‌هزار نیروی ائتلاف برای مشاوره، آموزش و کمک به نیروهای ارتش عراق، در آن کشور باقی خواهند ماند. 

این درحالی است که شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، بارها خواستار «خروج کامل» نیروهای آمریکایی از این کشور شده و تهدید کرده‌‌اند که درصورت باقی ‌ماندنشان در عراق پس از ۳۱ دسامبر (۱۱ دی‌ماه)، به آن‌ها حمله خواهند کرد.

عراق برای مقابله با پهپادها به‌دنبال سامانه‌های پدافندی پیشرفته است 

هم‌‌زمان با افزایش حمله‌های پهپادی در عراق، دولت این کشور برای مقابله با آن، تصمیم به خرید سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته گرفته است. 

در سال‌های گذشته، پایگاه‌های محل استقرار نظامیان آمریکا و نیروهای ائتلاف در عراق بارها هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفته‌اند. براساس یک گزارش، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی دست‌کم ۴۵ حمله به پایگاه‌ها نظامی و مکان‌های دیپلماتیک آمریکا در عراق داشته‌اند.

معن السعدی، فرمانده پدافند هوایی ارتش عراق، روز یکشنبه، ۱۲ دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی آن کشور، گفت: «ما سامانه‌های ضدپهپاد برای مقابله با پهپادهای کوچک داریم، اما آن‌ها محدود و تعدادشان کم است، بنابراین دولت با پیگیری نخست‌وزیر و وزیر دفاع به‌دنبال دستیابی به سامانه‌های با کیفیت بالاتر برای مقابله با تمام تهدیدهایی است که مسئولان و مکان‌های مهم عراق را در بغداد و دیگر استان‌ها، هدف قرار می‌دهند.»

او همچنین اعلام کرد که دولت عراق به‌دنبال توسعه سامانه پدافندی کشور و خرید سامانه‌های پیشرفته‌ای مانند سامانه‌های جدید دفاع موشکی اس-۵۰۰  روسیه است.