عکاسی کریسمسی در ایران؛ ناقابل ۱۳ میلیون تومان!

بیشتر مشتریان عکس‌ با درخت و تزیینات کریسمس از قشر متوسط رو به پایین جامعه‌اند

پیش از این عکس گرفتن با درخت کریسمس با حضور در مغازه‌ها در محلات ارمنی‌نشین تهران انجام می‌شد - Irandoostan

چند سالی است که هم‌زمان با از راه رسیدن کریسمس و سال نو میلادی، علاوه بر مسیحیان و ارامنه ایران، بخش‌های دیگری از افراد جامعه نیز به تکاپو می‌افتند تا از این شادی سهمی داشته باشند؛ گاه با خرید درخت کاج، گاهی با برگزاری جشن‌های خانوادگی و گاهی هم صرفا با گرفتن یک عکس یادگاری با تزیینات کریسمسی.

اگر تا پیش از این عکس گرفتن با درخت کریسمس با حضور در مغازه‌ها در محلات ارمنی‌نشین تهران و مرکزخریدهای لوکس شهرهای بزرگ انجام می‌شد، حالا بعضی از ایرانی‌ها حاضرند میلیون‌ها تومان هزینه کنند و در آتلیه‌ها با درخت و گوی و برف عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرند.

روزنامه خراسان در روز سیزدهم دی، در گزارشی به موضوع استقبال ایرانی‌ها از عکس یادگاری کریسمسی گرفتن در آتلیه‌های تصویربرداری با هزینه‌های گزاف، پرداخته است. در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: «اولین استودیو که جزو استودیوهای لاکچری تهران است، در خیابان کامرانیه واقع شده است. مسئول بخش هماهنگی برای گرفتن وقت عکاسی می‌گوید: می‌توانید از دکور و باغ‌هایی که برای کریسمس دیزاین شدند، استفاده کنید که قیمت هر باغ بسته به امکانات متفاوت است و معمولا از دو و نیم میلیون شروع می‌شود. این هزینه جدا از هزینه عکاسی است. هزینه عکاسی و به اصطلاح حضور صرف عکاس در محل مد نظر شما می‌شود پنج و نیم تا شش میلیون تومان و همه این‌ها جدا ازکلیپ، باغ یا اکسسوری و چاپ عکس است. برای باغ، هم خودتان می‌توانید پیدا کنید و هم ما می‌توانیم پیشنهاد بدهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته این تب جدید فقط مختص ساکنان تهران نیست. همانطور که در ادامه این گزارش آمده است، «یکی از معروف‌ترین آتلیه‌های مشهد که سال‌ها است در تبلیغاتش از واژه «لاکچری» استفاده می‌کند، می‌گوید: «دیزاین» عکس مدنظر شما با «دیزاینر» این مجموعه است که دستمزد ایشان بسته به طرح شما متفاوت است و از حدود چهار میلیون شروع می‌شود اما برای عکاسی، اگر داخل آتلیه باشد، بدون هزینه دیزاین و با یک دوربین، حدود سه و نیم میلیون است. اما اگر یک کار خاص و متفاوت در باغ و عمارت خود مجموعه در بیرون از شهر می‌خواهید، می‌شود ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان که شامل دو دوربین تصویربرداری، تجهیزات حرکتی، هلی‌شات و عکاسی است. باز هم می‌گویم این هزینه بدون دیزاین است و برای آتلیه، ما فیلمی حدود یک تا دو دقیقه و در باغ با کیفیت بهتر در حد چهار تا شش دقیقه به شما تحویل می‌دهیم. سفارش چاپ عکس هم کلا جدا است و کوچک‌ترین سایز آن ۲۰ در ۳۰ یا همان سایز برگ آ۴ برای هر عکس ۲۰۰ هزار تومان است. اما پیشنهاد شگفت‌انگیز ما عکاسی در باغ با دیزاین ویژه سلیقه شما، به قیمت حدود ۱۳ میلیون است.»

ممکن است در نگاه اول تصور شود که چنین هزینه‌هایی را خانواده‌هایی پرداخت می‌کنند که از رفاه مالی مناسبی برخوردارند اما بر اساس مشاهدات خبرنگار این روزنامه، چنین نیست: «خانم «پ» که عکاس یک آتلیه لاکچری بوده و حالا به‌صورت فریلنسری کار می‌کند، می‌گوید: بیشتر مشتری‌های من، از قشر متوسط به پایین جامعه‌اند. فکر کنم دلیل این موضوع هم متاسفانه مدیا و فضای مجازی است که باعث شده همه در ظاهر هم که شده تلاش کنند از بقیه افراد چیزی کمتر نداشته باشند. به عنوان مثال، طبقه متوسط بیشتر به یلدا فکر می‌کنند، حتی در قبال پیشنهاد عکاسی کریسمس هم ترجیح می‌دهند عکس یلدا بگیرند ولی قشرهای پایین‌تر درخواست دارند در هردو مجموعه با قیمت پایین شرکت کنند.» 

نکته قابل تامل اینجا است که چنین تلاش‌هایی برای همراهی با مناسبت‌های جهانی و ثبت عکس‌های اینستاگرامی فقط مختص کریسمس نیست؛ بلکه هالووین و ولنتاین را هم در بر می‌گیرد، هر کدام هم با پس‌زمینه و تزیینات مخصوص خودشان!